Aug 16, 2012

TERSENTAP DENGAN DOA SENDIRI ='D














Petang sepi macam kebiasaanya..cuma sering berlalu kicauan burung konon pulang sarang..huhu keadaan n suasana masih segar dalam ingatan saya..time tu umur baru kecik molek .darjah 4..tapi ntah kenapa masa tu lah..sy rasa saya dah paling mula merasai enjoy nya kegembiraan dunia..
memilih dalam makan..memilih dalam berkawan..mudah merajuk..mudah terasa hati..mudah kesian..serba serbi lah macam orang yang baru kenal untuk hidup..

Sedang asyik kami berborak.. (saya ,sepupu,dan makcik saudara sebaya) tiba2 kami disapa oleh nekda rokiah..lebih dikenali "Walidah" atau kalau saya as cucu panggil "Jaddah Walidah" hehe..memang lah kami punya family suka ala2 arab bunyinya.. bak kata GrandFather "Bahasa Arab sekali kita sebut dapat pahala"..haa cuba time kite tgh menangis melalak.. Ummi!!ummi!!.ummiiiiiii!!ummii~nak susu!! haa dah bapew pahala dah dapat dalam kite xsedar ..kan ? huhu 

*Aduhai~ sampai bila pon tak habis lah cite saya ni nampaknya...asyik cerita meleret jauh ke lain haha...

ok.. dipendekkan kata...

nekda saya tu pon duduk sama. dan cerita banyak sejarah2 yang lucu2 dari zaman para Sahabat n nabi2...disebalik lucu n tawa ada diselitkan akhir cerita penuh kesan n hikmah pengajaran...

yang kelakar nya tiba2 nekda kami tu kata.. lebih kurang bunyi nya camni...

"kamu2 ni dari sekarang la kena doa dapat suami yang macammana kamu nak"

tersentap sekajap..teriak kami berseloroh.. apa ni cerita pasal suami2 pulak..eee geli je.. xmahu laa..kami budak kecik..bla..bla..-konon membangkang xsetuju hehe"

masih xlupa.. senyum nya nekda melihat telatah kami..huhu
dia kata , eh mana boleh kata begitu.. kamu semua diberi peluang hidup dan boleh memilih hidup macam mana yang kamu ingin kan.. dari sekarang laa kena merayu2 n meminta2(doa) pada Tuhan.. kamu nak jodoh macam apa... kenapa ? kamu tak suka ya dapat keluarga ,suami kelak yang bahagia dunia akhirat ?.. terus kami serentak menggeleng dan terus kusyuk sambung dengar celoteh nekdaa..=)

"jadi point nya disini...Doa org yang bertaubat da sungguh2..setiap kata dari lidah nya akan menjadi doa.. bak kata patah melayu "sediakan payung sebelum hujan" 

doalaa dari sekarang pilihan seperti apa..dan mahu nya macam mana...sebelum kite terlambat menyesal..kerna xsungguh2 minta pada Tuhan..


*banyak nya yang berlaku disini...
 "Ahhh sabar aku pon ada batas tau! " 
(Tuhan menguji hamba nya sesuai dgn kesabaran yang hambanya miliki)

sedangkan..ujian apapun datuk saya kata.. Apasekalipun semua bermula dan berakhir nya adalah dari kita (sekali pon kita merasa kita mmg benar)..
hmm mungkin salah kita tak minta(doa) sungguh2 pada Tuhan.. 
mahunya kita seperti apa n bagaimana..
atau bahasa yang paling tepat . KITE MUNGKIN BUDAK Y PEMALAS DALAM BERDOA! 
~err







sekarang...banyak doa yang dah bertahun2 lama nya..sudah terbukti depan mata..

siapa sangka budak hingusan doanya main2 tapi dikabulkan Tuhan ?

Dulu kan nak jadi cite.. saya ni suka gak kkdg tgk cekerama melayu sabtu.. atau filem anak2 omputih ..yang kadang2 sampai membuat kan saya terbawak2 emosi pulak.. jadi mula lah doa pon (haha) y pelik2 laa.. (>.<) "Tuhan saya teringin nak pakai spek mata macam dalam tv tu..tapi mata saya tak rabun..mesti nanti ummi tak kasi pakai spek..bla..bla..aminn "

:D see? dari kecik kena pakai spek. gara2 Tuhan kasi penyebab nya melalui si abg sy ngadu sakit mata.. tapi bila cek dia sihat..diberi cek gratis(free) kita ni pulak doktor tekejut.. "Puan Norlia dia ni mata teruk juga ya ?..sebenarnya dia ni y mesti pakai alat bantuan penglihatan"

huhu

*jadi wujud lah budak tu sampai kebesow xlekang kacamata dengan nya..


(makcik yang tengah) sirabun yang pantang nampak flash
1..2..3..cekikk~!!



 Sesungguh nya Tuhan tu sangat Pemurah..n Maha mermerhati apa yang kita aju kan.. =))






Tuhan..
aku tahu aku ni lemah..
tak kuat jiwa..tapi aku dapat merasakan..kadang kala..kekuatan dari Mu itu sangat membantu ..memang terlalu asyik aku dengan nikmat sampai kadang2 aku tak tahu adakah dalam nikmat ini aku boleh istiqomah rasa bahagia memiliki Engkau..yang sering jadi..makin layan bahagia dunia..makin lalai n jauh dari Tuhan.. terasa makin berat dalam solat..aku tak tahu nak kata macam mana.. aku rasa ..macam teruk. kenapa aku xboleh kekal rasa hamba aku..kenapa dasyat sangat penangan dunia ni Tuhan..?
kadang2 aku jadi tak sabar nak ke dunia lain selain dunia ini..
geram rasa nya.. melihat pemergian orang2 sekeliling hidup aku.. pergi dalam aman.n penuh tanda2 kematian yang Engkau redhai...ingin sangat aku seperti mereka..Pilih lah aku Tuhan..Jangan sampai aku terus asyik "rasa memiliki" benda yang xdibawa mati....
Tuhan...
kesimpulanya keinginan yang paling ingin Engkau kabulkan adalah..kenikmatan,kebahagiaan Dunia untukku yang selari dengan "aku terus menjaga hubungan tulus baik dengan Engkau.. bukan pura2 atau terpaksa.."


aku cuma meluahkan berapa kata isi hati ini...Ini sangat takde kena mengena dengan dunia korang..tapi aku tulis sebagai pelepas tekanan perasaan hati yang membuak2 ingin ku catatkan..aku yakin..apa yang aku buat.. Allah dengar n melihat.. pasti tiada sia2 nya pada pandangan Dia..



12 comments:

aniswany said...

erra....same dear,rasa malas dan asyik dgn dunia mmg buat kita lalai,padahal dunia ni sementara ja :'(
tuhan maha mendengar,maha penyayang,bagi apa saja kita minta,tapi kita ni hamba yg malas,nak sujud sekejap pun kdg2 terasa malas..huuu bedosa nya T__T

Erra Kyra said...

ANISWANY.. syukran singgah sini.. moga kite sama2 dapat perhatian dari HIM ..(^__~)

Noor Shafila said...

salam singgah.

baca n3 ni teringat zaman dulu2...selalu berangan tentang future suami. Handsome tolak tepi tapi yang penting mesti gigi cantik dan tak de mak ayah, sbb senang nanti raya boleh balik kg kita je.

Dipendekkan cerita, memang dapat yg macam tu. Walaupun mak takde, ayah masih ada. Huhuhu....tak merasalah kenangan ngan mak mertua. Psss....seb baik handsome. Hahahaha...

Selamat berkenalan.

sare ared said...

waaa segala-gala pink XD

jemput join segmen saye yang simple mimple ni http://funnyzoneads.blogspot.com/2012/09/segmen-ashadi-mencari-top-fans.html
register user
segmen termudah untuk join ..
just copy n paste :D

ambm91 said...
This comment has been removed by the author.
Erra Kyra said...

NOOR SYAFIA.. haha comelnya dia punya entry komen =D btw thankz singgah sini

Erra Kyra said...

SARE ARED hehe InysaAllah ..

.::: Princess MOMOY :::. said...

cantiknya lappy
dan sticker pada lappy tu
wahhh

Erra Kyra said...

Princess ammoy.. hihi buat sendiri dear.. so simple =))

xumeiqing said...

20160621meiqing
cheap jordan shoes
yeezy boost 350
prada sunglasses
michael kors handbags
stephen curry shoes
ray bans
nike cortez
louis vuitton factory outlet
christian louboutin
adidas nmd
tiffany jewelry
bottega veneta handbags
oakley vault
jimmy choo outlet
cheap mlb jerseys
tiffany and co
ray bans
michael kors outlet
oakley sunglasses
true religion outlet
red bottom shoes
reebok shoes
adidas superstar
pandora charms
adidas nmd runner
kate spade handbags
holliste sale
adidas stan smith
nike free runs
discount oakley sunglasses
cheap nike shoes
birkenstock
oakley sunglasses
cheap ray-ban sunglasses
polo ralph lauren outlet
armani exchange
cheap nhl jerseys

caiyan said...

20170309shizhong
birkenstock sandals
oakley sunglasses
kate spade outlet store
kate spade handbags
fred perry
louis vuitton outlet
ed hardy clothing
cheap mlb jerseys
adidas uk
coach factory outlet

Meiqing Xu said...

fake rolex
mulberry uk
coach outlet
yeezy boost 350
coach handbags
nike air max
michael kors handbags
mont blanc
true religion outlet
rolex replica watches
20170406caiyan

TWEET TWEET