Aug 16, 2012

TERSENTAP DENGAN DOA SENDIRI ='D














Petang sepi macam kebiasaanya..cuma sering berlalu kicauan burung konon pulang sarang..huhu keadaan n suasana masih segar dalam ingatan saya..time tu umur baru kecik molek .darjah 4..tapi ntah kenapa masa tu lah..sy rasa saya dah paling mula merasai enjoy nya kegembiraan dunia..
memilih dalam makan..memilih dalam berkawan..mudah merajuk..mudah terasa hati..mudah kesian..serba serbi lah macam orang yang baru kenal untuk hidup..

Sedang asyik kami berborak.. (saya ,sepupu,dan makcik saudara sebaya) tiba2 kami disapa oleh nekda rokiah..lebih dikenali "Walidah" atau kalau saya as cucu panggil "Jaddah Walidah" hehe..memang lah kami punya family suka ala2 arab bunyinya.. bak kata GrandFather "Bahasa Arab sekali kita sebut dapat pahala"..haa cuba time kite tgh menangis melalak.. Ummi!!ummi!!.ummiiiiiii!!ummii~nak susu!! haa dah bapew pahala dah dapat dalam kite xsedar ..kan ? huhu 

*Aduhai~ sampai bila pon tak habis lah cite saya ni nampaknya...asyik cerita meleret jauh ke lain haha...

ok.. dipendekkan kata...

nekda saya tu pon duduk sama. dan cerita banyak sejarah2 yang lucu2 dari zaman para Sahabat n nabi2...disebalik lucu n tawa ada diselitkan akhir cerita penuh kesan n hikmah pengajaran...

yang kelakar nya tiba2 nekda kami tu kata.. lebih kurang bunyi nya camni...

"kamu2 ni dari sekarang la kena doa dapat suami yang macammana kamu nak"

tersentap sekajap..teriak kami berseloroh.. apa ni cerita pasal suami2 pulak..eee geli je.. xmahu laa..kami budak kecik..bla..bla..-konon membangkang xsetuju hehe"

masih xlupa.. senyum nya nekda melihat telatah kami..huhu
dia kata , eh mana boleh kata begitu.. kamu semua diberi peluang hidup dan boleh memilih hidup macam mana yang kamu ingin kan.. dari sekarang laa kena merayu2 n meminta2(doa) pada Tuhan.. kamu nak jodoh macam apa... kenapa ? kamu tak suka ya dapat keluarga ,suami kelak yang bahagia dunia akhirat ?.. terus kami serentak menggeleng dan terus kusyuk sambung dengar celoteh nekdaa..=)

"jadi point nya disini...Doa org yang bertaubat da sungguh2..setiap kata dari lidah nya akan menjadi doa.. bak kata patah melayu "sediakan payung sebelum hujan" 

doalaa dari sekarang pilihan seperti apa..dan mahu nya macam mana...sebelum kite terlambat menyesal..kerna xsungguh2 minta pada Tuhan..


*banyak nya yang berlaku disini...
 "Ahhh sabar aku pon ada batas tau! " 
(Tuhan menguji hamba nya sesuai dgn kesabaran yang hambanya miliki)

sedangkan..ujian apapun datuk saya kata.. Apasekalipun semua bermula dan berakhir nya adalah dari kita (sekali pon kita merasa kita mmg benar)..
hmm mungkin salah kita tak minta(doa) sungguh2 pada Tuhan.. 
mahunya kita seperti apa n bagaimana..
atau bahasa yang paling tepat . KITE MUNGKIN BUDAK Y PEMALAS DALAM BERDOA! 
~err







sekarang...banyak doa yang dah bertahun2 lama nya..sudah terbukti depan mata..

siapa sangka budak hingusan doanya main2 tapi dikabulkan Tuhan ?

Dulu kan nak jadi cite.. saya ni suka gak kkdg tgk cekerama melayu sabtu.. atau filem anak2 omputih ..yang kadang2 sampai membuat kan saya terbawak2 emosi pulak.. jadi mula lah doa pon (haha) y pelik2 laa.. (>.<) "Tuhan saya teringin nak pakai spek mata macam dalam tv tu..tapi mata saya tak rabun..mesti nanti ummi tak kasi pakai spek..bla..bla..aminn "

:D see? dari kecik kena pakai spek. gara2 Tuhan kasi penyebab nya melalui si abg sy ngadu sakit mata.. tapi bila cek dia sihat..diberi cek gratis(free) kita ni pulak doktor tekejut.. "Puan Norlia dia ni mata teruk juga ya ?..sebenarnya dia ni y mesti pakai alat bantuan penglihatan"

huhu

*jadi wujud lah budak tu sampai kebesow xlekang kacamata dengan nya..


(makcik yang tengah) sirabun yang pantang nampak flash
1..2..3..cekikk~!!



 Sesungguh nya Tuhan tu sangat Pemurah..n Maha mermerhati apa yang kita aju kan.. =))






Tuhan..
aku tahu aku ni lemah..
tak kuat jiwa..tapi aku dapat merasakan..kadang kala..kekuatan dari Mu itu sangat membantu ..memang terlalu asyik aku dengan nikmat sampai kadang2 aku tak tahu adakah dalam nikmat ini aku boleh istiqomah rasa bahagia memiliki Engkau..yang sering jadi..makin layan bahagia dunia..makin lalai n jauh dari Tuhan.. terasa makin berat dalam solat..aku tak tahu nak kata macam mana.. aku rasa ..macam teruk. kenapa aku xboleh kekal rasa hamba aku..kenapa dasyat sangat penangan dunia ni Tuhan..?
kadang2 aku jadi tak sabar nak ke dunia lain selain dunia ini..
geram rasa nya.. melihat pemergian orang2 sekeliling hidup aku.. pergi dalam aman.n penuh tanda2 kematian yang Engkau redhai...ingin sangat aku seperti mereka..Pilih lah aku Tuhan..Jangan sampai aku terus asyik "rasa memiliki" benda yang xdibawa mati....
Tuhan...
kesimpulanya keinginan yang paling ingin Engkau kabulkan adalah..kenikmatan,kebahagiaan Dunia untukku yang selari dengan "aku terus menjaga hubungan tulus baik dengan Engkau.. bukan pura2 atau terpaksa.."


aku cuma meluahkan berapa kata isi hati ini...Ini sangat takde kena mengena dengan dunia korang..tapi aku tulis sebagai pelepas tekanan perasaan hati yang membuak2 ingin ku catatkan..aku yakin..apa yang aku buat.. Allah dengar n melihat.. pasti tiada sia2 nya pada pandangan Dia..



TWEET TWEET