Sep 3, 2014

CABARAN 30HARI BLOGGER HARI KETIGA: SESUATU YANG MENGUATKAN AKU

GEDEBUK!
terlanggar dinding kaca..
 "Adoiii! haish..macam takde tempat lain ke nak buatt"
bisik hati sambil menahan geram dan malu
"huh xpee sikit je ni..mungkin ni cara Tuhan mahu menegur salah dimana-mana yang tak kena"
kembali tenang cuba muhasabah diri..

Sudahlah ditimpa masalah.. 


tiba-tiba.. ada pulak makcik yang ntah datang dari mana .. meroyan.. marah-marah pulak.. 
 padahal tak sengaja terlanggar berselisih bahu"
grr emosi sedikit terpancing..

"eeerk jalan lihat depan la jangan main hp.." kepit suara mengajuk-ajuk perlahan sendiri..

sabar..

tak mungkin nak membela diri kalau memang dah salah..

buka handphone..

"dahla sudahlaa.."

pulang..

sedia makan malam.. 

masak nasi..

okay..sediakan cekodok dulu..

tetengah tumis bawang .. lampu mati! 

"sudah..buat hal lagi.."bisik hati sambil berkerut dahi

nasi separuh matang terpaksa tanak nasi secara manual..

malam semakin larut..

nyamuk sibuk main tingting diihujung telinga..

beberapa kali menampar pipi sendiri..

"yaAllahh.. nyamukk jangan begini la.." mengeluh kesal..

bukak sms.. ada pulak yang perli-perli bagai.. gara-gara upload gambar cekodok..
pelik menyinggah fikiran..
takkan nak kejar famous hanya dengan posting cekodok semata.. 
 terasa pulak dah jiwa nih.. 

"tak baik buruk sangka,jangan di layan.." 
kata-kata nasihat teman terngiang seakan meminta hati tenang..

bangun..

basuh muka..

bentang sejadah..

dapat pula panggilan .. kehilangan yang tersayang..

menyirap badan terus sentap.. dari badan tak berdaya terus menjadi longlai.. 
 
dari terkelu menjadi membisu..
 
hati luluh.. 

sebak.. datang deraian air mata bertalu-talu..

terus merasa diri tak berguna.. 

merindu.. 

menyesal..

lemah.. 


buka lagu..

-himpunan diatas berdasarkan pengalaman-


Begini lah kehidupan...

ada jatuh dan bangun nya..

kalau kita tiada kekuatan.. kita mungkin terhenti disegenap ujian yang kita jalan..

masalah kecil jadi besar..

masalah besar menjadi parah..

pabila jiwa tidak dikuasi iman.

iman dibina atas dasar kekuatan..

 Darimana datang nya kekuatan ..?

bagaimana..

dimana..?

SMARTPHONE . MUZIK . SEJADAH

kenapa smartphone? 
kerana suara ibu bapa , keluarga , kawan kita ada disana.. 
mereka lah penguat kita..
segala kata-kata nasihat dan madah mudah pula tinggal diclick saja..

kenapa Muzik? 
kerana latunan suara dan alunan yang bermain 
menjadi halwa gegendang telinga yang seperti menyeru.. kembali kepada Tuhan.. Kembali pada yang hakikat.. 
bahkan pelbagai kekuatan aura lagi bisa diambil dari nya..

 tinggal terserah hati kita..
samaada mengembalikan kekuatan nya dari segi apa..
kerjaya. cinta. rindu. semangat. sayang. inspirasi. benci. gembira.


SEJADAH??

 tersenyum.. 

jangan di tanya kalau belum pernah mencuba..

menangis dan meminta lah yang sesungguhnya..

kunci dah ada..

kekuatan positive itu hak Tuhan..

memberi pada siapa sahaja..

kita cuma mampu ikhtiar dan berusaha..

bila sombong.. mahu bersujud pun payah..

jangan bersangka pelik..

jika kekuatan negatif berlegar menguasai hati.diri dan sekeliling hidup semata..

boleh jadi. sehingga dibawa mati..

Allah.. 

Allah...

moga bukan kita tergolong dalam manusia yang sia-sia..



"Sudah tentulah ujian tanda kasih sayang Tuhan..nikmati dan jalani dengan kalimah Alhamdulillah.."


***********


CABARAN 30 HARI BLOGGER pada hari ketiga ini..
 ilham , idea entry datang dari Tuhan melalui saya mendengar lagu.. 
*All of me,John & Wake me up, Avici
xsuka sangat pun tetibe layan .. huhu nak cari inspirasi punya pasal.. ikhtiar,gigih sungguh nih huhu

sekian.. yang baik dari Tuhan..yang buruk datang dari kelemahan diri saya..

Memo kirim salam and dia katew : Thankz for reading and leave ur comment.. :)







9 comments:

Akif Imtiyaz said...

Salam Erra ..Kak Lya FOLLOW SINI ..

yaya_flanella said...

So sweet..terharu baca :')

Farah Waheda Wahid said...

suka baca garapan erra...

Erra Kyra said...

Akiff Imtiyaz.. syukran..

Erra Kyra said...

Yaya..:)

Erra Kyra said...

Farah.. alhamdulillah:))

Anonymous said...

But it's unclear whether consumers who recently bought HDTVs and next-generation DVD players will be willing to fork
out again soon for new equipment. The official 2010 FIFA world cup album and finally but not least she made another
album which is called Sale El Sol. To find one or several
trustworthy photo recovery tools that should be useful tools in recovering lost photos of different formats.


Also visit my web page: Watch FIBA World Cup 2014 Final Live Stream

caiyan said...

20170309shizhong
birkenstock sandals
oakley sunglasses
kate spade outlet store
kate spade handbags
fred perry
louis vuitton outlet
ed hardy clothing
cheap mlb jerseys
adidas uk
coach factory outlet

Meiqing Xu said...

ralph lauren outlet
ralph lauren sale clearance
polo ralph lauren
kate spade outlet
louis vuitton
tory burch outlet
adidas superstar shoes
louboutin
ralph lauren uk
pandora outlet
20170406caiyan

TWEET TWEET