Dec 17, 2015

TIBA TIBA ITU AKU



 tibe2 kene pakai cemin mta,tibe2 tertinggal trainlah.. flight lah, tetibe terkawen la!:p,tetibe pegi sana pegi sini.. tetibe nak gelak .. tetibe nak nngis .. tetibe nak buat itula inila.. jual itu lah inilah.. tetibe rasa nak borak2 ngan korg la hehe..


Sje nk cite,mcm sy cite ritu , Saje test2 jual (doodle doll)boneka..kalau dlm bhs malay nya anak patung..(gara2 buat kn tuk zavier).


 Bru up kat ig bape jam terus dpt mesej pesan dua tiga.. cemas jg awal2 nya sbb kite ni sbnrnya pling mlas nk ngadap jarum (mmndgkn bnyk keje lain jg n rabunn parah) tp alhamdulillah zavier tido je mood dtg.. maka siap je terus cpt je pos.. lega



Ade satu hari tu dpt customer cerewet.. dlm hti ni dah mcm agak geram.. mcm berbisik2 jugela syaitan kan hehe dahla murah2 je jual banyak songeh mula2 nk minta murah , ok.. pastu dah deal.. minta kurg harga pos.. dia kata nape harga pos  ** kan biasanya **(rm**) pdhal beza bape posen je haha .. dia kate dia juga bisnesonline , xpenah mark up utk pos.. leter la.. bla..bla..bla..belum pape dah tuduh2 mcm2.. besela gegirl.



Wuish..betul2 menguji keimanan..huhu rasa mcm nak cium2 je dia.. cuba taknak reply dlm keadaan emosi.. sy diam minta Tuhan kasi petunjuk..
 dgn ayat pendek cuma ckp.. "minta maaf tu lebih kan sikit (tip)tuk kasi paksupir(driver) jd sama2 berbgi2 rezki. Xpe utk you sy kasi harga biasa ** je.." terus dia blas pndk gak."oowh ok" (guwe blm ckup baik lg nak kasi pos free:p) tibe2 dan2 pulak dia terus transfer lebih.. ^^' eh eh ,tdi deal lain..? dia senyumm(icon smiley)..
 *dengan itu terjadilah dua2 insan saling senyum menyenyum:p


free gift mmg semua selalu dikasi..tapi untuk kes2 camni selalu lebihkan sikit..biar lebihkan manis..so tercover la mana2 yg masem2..huhu^^ sukee terus customer special bile dpt lupe sengketa..



 mcm2 ragam , comey2 belaka.. tu belum cerita org beli baju.. tp rata2 nya berakhir dgn ok..(customer kan always right..)mereka akan baik bila peniaga cuba bermuamalah dgn baik..salu ingat y arwah atuk(Asz)sy selalu pesan,


" semua manusia sukakan kebaikan n hiburan.. saling berbaik n salinglah menghiburkan , jaga ukhwah n kasih syg, jaga hubungan dgn Allah , Allah akan jagakan hubungan kita dgn manusia.."



 kata pesanan Beliau lagi.. "mmg bisnes adlah tempat manusia lebih mudah mengutip taqwa.. mujahadah.. menguji sejauh mana sifat mahmudah,mazmumah y kita ada.."

Kesimpulnnya,just hati2 je. Bak kiasan guwe y baru gwe reka bape saat tadi hee.. bisnes ni kann.. bagaikan mcm kite lalu di hutan y penuh banget dgn buah2 duriann susahh.. tp isinya durian manis nye nikmat!! *napela tetibe jd terliur duriannpulak ni! Dah lama teringin sebenarnye huhu.. tapi sedihh
 durian skg naik hargaaa , kui3 again:'D sempat curhat!:p)



 moga kita semua terlindungi dr bisikan2 syaitan n nafsu..selaluu diberi petujuk n bimbingan Nya..dimudahkan segala urusan, dilimpahi rezki yg berkah n lebih utk berbagi2 n berkecukupan utk keluarga serta diri sndiri..amin



*msih dlm progress..gambar asap. Sbb susah update blog pkai hp huhu*


Dec 15, 2015

MAKHLUK YANG DIHANTAR TUHAN




Cing..cing duit tabung terisi..

duit akikah  Zavier terkumpul..

 dalam 3juta rupiah..(dalam lebih kurang seribu ringgit)

Alhamdulillah..

Jadi...



aku habiskan buat beli komputer dan peralatan harian ..

segalanya demi kebaikan Zavier.. agar blog ni juga terus terupdate..

huhu teruja rasanya bila dapat update disaat2 idea sedang datang ..

tidaklah lagi aku mengadap buku dan tulis sampai lenguh jari..

sebab kadang2 apa yang aku ingin sampaikan dakwat di pena ku selalu nya sudah surrender lebih dulu..
haha sedih bukan?
ok skema sangat dah aku tulis ni..

berbalik kepada tajuk..



SIAPA MEMO?

dialah pemeran utama.. atau dalam bahasa melayu nya..
watak utama dalam episod diary aku kali ni .

aku cuba taknak menaip dalam kesedihan.. 
kerana mungkin tangisan aku akan membuat anakku yang sedang tidur terbangun dari mimpi nya..

sesusngguhnya jari ku menaip mengikut rentak hati..

ingin sangat hati ini menulis tentang dia..

walaupun DIA yang ku maksudkan cuma lah seekor kucing biasa..

...gambar first time dapat memo..




HADIAH AKU dari Suami
aku lama di Malaysia ada sebab aku pernah cerita sebelum ni...alaa xyah bace lah..boringg serius boring ! hahahaks coz saya xsuka ungkit benda yg lalu..yang sedey2..(KALI NI MEMANG DAH SERIK LAH AKU DAN DIA nak langgar undang2 negara..hhuhu)

hati yang terubat.. hadiah kali ni paling aku takkan lupakan sampai bila2..

Dia kasi Memo.. sebab dia tau aku memang dah lama nak kucing..aku selalu saja cemburu dengan ichi kucing si Dia yang xpandai sungguh amek hati aku.. kadang sempat mencarut dalam hati.."ko tau tak..aku ni bini dia..cuba lah sayang aku jugakk ni tak cakau2 aku polak grr! madu xgune " gurau jee hehe..
gitulla kisah nye ..










suruh cium mama sikit.. ko over2 pulak kans..



memo kuat makan sebenarnya.. sejak memo sakit memo taknak makan sampai kurus..huhu




 suke buat mama luluh.. kalau mama marah..memo pandai merajuk.. pandai buat muke kesian huhu

memo memang! suka ganggu mama buat keje..!





setiap amek gambar kau mesti nak mencelah..rosak gambar2 mama!



memo memang hobi duk dalam plastik..takira plastik jenama brand ape pun..huhu


aku xjadi nak cerita.. sebab sini dah banjir..!!

satu jer aku nak cakap..

"AKU RINDU GILE KAMU!!"

"KAMU DENGAR TAK??"

serius kalau mu muncul depan aku.. aku nak lempang2 mu . aku nak tarik2 bulu mu sampai mu botak!!:'D
huwaaaa... mamaa rindu memoooo

siapa nak picit2 perut kaki mama kalau mama lenguh dan bangun pagi..?
siapa nak comot kan muka mama dengan airliur memo tuuu!!
tiada lagi..


 sedangkan sedang menunggu hari je ZAvier nak deliver..
huhu..kenapa memo taknak sabar dulu.. jumpa zavier..
kan memo yang selalu kuatkan mama waktu mama nak sangat baby..
kenapa memo .. secepat ini..

walaupun mama dah ada zavier.. kadang2 mama masih terbayang2 memo lalu2 dalam umah ni..memo nape waktu sakit memo masih manja dan suka nak cium2 usik2 mama..tau tak mama sedih! mama kecewa! kecewa dan sedih dengan diri mama..sebab mama tak faham memo ya..


 sangat puas hati..ketika beberapa detik sebelum Engkau pergi.. sepanjang itu aku ada.. kasi minum..peluk..kita dengar lagu music di youtube.."song for cat sleep" gile.. engkau betul2 layan.. sempat jalan tonggek minta simpati mama jangan tinggalkan memo..

mama teman memo dengar sampai memo lena... tapi Kuasa Tuhan.. Engkau bangun.. terus nak mnjauh.. aku pelik.. kau nak kemana.. aku ikut..engkau terus terjatuh terjelepak ke lantai .. bagai.. tiada hari esok.. ya..memang Engkau dah di detik2 sakaratulmaut..aku menangis meraung.. langsung papa ichi keluar..momy juga belari turun..

aku dah macam orang gile!T__T
nafas kau dah tak keruan..


"ALLAHHH MEMO DAH TAKDE!!
OPPAAA MEMO DAH TAKDE.. MAMAAA MEMOO DAH TAKDE...."
aku menjerit di malam yang penuh kelamm..kehilangan Engkau sangat dirasai semua..
momy.. cuba menenang kan aku sambil ikut terbawa emosi sama.. tak kurang lebih macam aku juga.. menangis sambil cek nadi memo lagi..DAN LAGI. semua dah berakhir..sakit memo selama ni dah berakhir..

TIDURLAH SAYANGG...



 kalau lah kau ada..aku nak sangat kau foto dengan Zavier..huhu over nye mama kann.. tq sayang dah doakan sama mama dan zavier sihat..sampai tak sedar kau yang sakit.. takpe.. kau tak dihisab di akhirat..jadi Engkau hanya makhluk yang dihantar Tuhan buat ku..untuk selalu yakin..

TIADA YANG MUSTAHIL BAGI NYA..

memo.. maaf kan mama.. selalu basahkan memo dengan airmata mama..mama takut sangat hal ini terjadi.. tapi Tuhan izinkan berlaku..setidaknya.. aku bersyukur..banyak yang aku belajar dari setiap keberadaan kau untuk ku.. mata kau selalu seakan mengingatkan aku.. bahawa..


 AKU KUAT, AKU HEBAT.. AKU MAMPU..aku comel macam kau haha huhu tak lawaknya.. comelnya memo.. rindu sangat.. asal kau tahu saja.. mama dan baby .. kawan kamu..dah makin besar.. mama dah xsedey2 da.. TQ dah hadir dalam hidup mama.. dan pernah ceria kan hari2 mama..






SESUNGGUHNYA..SEMUA KITA AKAN KEMBALI..KITA SEMUA MILIK TUHAN..



Oct 29, 2015

ZAVIER: MAJLIS AKIKAH SERBA PUTIH MELEPAK !




Masa itu tiba..11 Hari sudah Zavier didunia..

11 Hari itu juga adalah waktu yang cepat mengambil keputusan untuk majlis akikah..
bukan nikah ya , akikahh baca elok elok..:P


Alhamdulillah..

dengan kekuatan yang ada.. cuba mempersiapkan diri dan sekeliling ..
menyambut doa2 berkat..dan para tamu.. keluarga..sahabat..
Sederhana..

biarlah majlis sederhana..asalkan hajat untuk akikah ini terlaksana.. 2 ekor kambing berjaya disembelih di bagi2 ke rumah anak yatim dan anak2 yang menuntut ilmu..

Subhanallah..

nikmat yang tak terhingga hadir nya orang baru yang kecil munggil..
jari yang halus..
pipi yang merah..
mata yang seakan berlampu..
Rasa tidak ingin melewat2kan lagi untuk berkongsi rasa syukur ini..
rancang untuk tunggu habis pantang...akhirnya tidak jadi..rasaa tak patut pula dilambatkan..
yukk.. jomm disegerakann! sahut mama dan umey iaitu nekda2 zavier..

aku senyum.. dan rasa sakit bersalin sikit pun tidak ada.. melihat semangat mencurah yang dikasi..







Bak Bedak ketepuk ketepek di pipi zavier lepas mandi..

itu lah putih.. warna tema akikah..

elok  jam berdetik lagi berapa minit ustaz2 dan para tahfiz datang untuk mengaji..
pelaminan berendoi pun trang tang tang terhidang...
Alhamdulillah berjaya juga..seperti dalam bayangan..simple..berseri..
jimat pun jimat..menggunakan apa yang sudah ada.. just touch up2 lagi..

dari Dulang tahnik akikah.., gunting , Baju akikah baby ,tempat tidur,karpet , frame2 dll
(crown songkok zavier je xsempat siap huhu cedih , dah siap senarnya cuma kurengg ok pulek hehe)
*Alhamdulillah..banyak terinspirasi dari Turki..untuk detail .. nantilah kalau ada masa free Erra update tutorial satu persatu..

part ni memang dari awal pregnant , erra kata serah ke Erra..erra memang suka deco2 merapu2 bagai ni..^^
katering serah pada maminlaw..

"Erra Jangan panjat2 .. ya Allahh awak tu tengah berpantang!"
jerit umey..

"cuma nak gantung ini je mey.. "

ok fine. kene bebel terus..padan muka..haha
padahal  tak serius juga..kadang memang suka menyakat umey..
apa yang xdikasi itulah degil nak dibuat hehe..
sayangg umey..

bermula lah.. episod mama Erra menggunakan kuasa veto nya..
memberi arahan je.. yang angkat itu ini adalah my bodyguard..
Encik suami.. Papa zavier..



















Maulid..  Ustaz Amir,yang mengetuai majlis khatam Quran , dan acara cukur jambul zavier..

dung dung~ dang dang~ majlis diraikan dengan penuh warna keceriaan dari anak anak tahfiz Institut  ilmu Al Quran.. mereka mengalunkan nasyid bersama kompang.. serius.. sedapp.. merdu je suara..

haa cube kalau guwe ngan suami yang nyanyi(ada rancang).. tapi risau..berterbangan semua tetamu dan meja makan.. akibat sumbang melampau..haha





perasaan teruja excited berjaya dikawal..bukti nya..saya xpakai setitik pun kaler pink..:P

Maaf.. sedih.. banyak yang tak dapat undang.. undangan last minute punya kerja camnila.. 3hari! so mana yang terdekat je..tapi alhamdulillah.. yang penting barakah..dan rahmat.. sikit terasa meriah.. makanan cukupp.. malah macam2 pula dah..













































sekian ..

 yang baik dari Allah yang mana kurang2 tu pepaham la.. dari kelemahan diri ini.. semoga cerita dan gambar dapat memberi inspirasi buat teman2 yang lain.. serta penyemangat Zavier dan adik2 nya akan datang kalau belek entry ni semula..huhu

Betapa besar nya Kasih sayang Allah.. moga bijak dan santun lah dalam hidup.. Jangan didustakan segala nikmat yang ada.. Jangan pula sombong dan angkuh..

Jadilah Raja , Pemimpin kelak yang bertaqwa..amanah ,hebat  Cemerlang gagah seperti erti nama mu.. serta harapan moyang , jad , jaddah, mami .. mama dan papa mu..

Achmad Zavier Ramadhan.. insyaAllah.

ok. dadddaaa .. muahh
Salam rindu dari jauh..

-Jakarta.baby room.

*jenuh mak kamu kene ganti puasa sebulan huhu 




TWEET TWEET