Nov 19, 2016

TIADA ANAK. CULIK ANAK ATAU CULIK HIKMAH ?

Assalam . episod kali ni gwe mengarang dulu di facebook sebelum post kesini... Agak "malu" aebenarnya tapi. Dah lama pendam dan simpan....


Huhu harap perkongsian ni bermanfaat.

Alkisah nye gwe terbaca di akhbar berita tentang kes culik bayi baru lahir faktor nya si isteri murung sbb dah 2tahun menanti zuriat. Tapi gugur . sebab dah terdesak sangat.. Suami sepakat dengan isterinya untuk menculik.

Ko dah kenapeee??

Kau kata sian bini kau murung anak xde. Habis tu orang lain murung hilang anak dia kau ade fikir takk??!! Ntah dia lebih lama tunggu nak dapat anak. Ntah2 dia dah bertarung nyawa gila2 dalam labour room tu demi anak dia.. Ntah2 dia boleh meroyan dan jdi gila ..aduhaiiii nape fkir nafsu sendiri je..sedih sendiri je.. Tolonglah jadi manusiaaa yang sebenar2 nya manusia.. Gwe baca kisah dia sedih simpati. Tapi tetap tak boleh terima alasan tu. =__='
T__T aku dah terbayang dah aku ditempat ibu yang kene culik anak dia tu.. Penat2 tunggu anal lahir 9bulan.. Teibe yelek.. Sedih kott... Lebih murung berpuluh ganda kot haha...  Pleaseee order dari Tuhan.. Tuhan Maha kaya pakcik. Jangan culik2 😩😢😭

                       ********************


Org 2 tahun kawen je dah murung.. Apetah lagi yg
dah menunggu 5tahun dan keatas.. Lgi stress.. Tapi kan ada Allah..

InsyaAllah kene keluarga kuatkan kawan2 sekeliling menguatkan sama.. Bukan pi tanya. "Bila korang nak ada anak nihh??" dlm ati ehhh ingat buat kuih ker? *bgi muke senyumm kambing je mampu* tu yang sy lalui... Dan kwn2 seangkatan dgnku..

Hati ni milik Allah. anak juga milik Allah. Hanya Allah yang lebih mengetahui...

Paling best kene hadap dgn org2 yg preggy cepat. Awal2 kawen dah terus dpt anak. Siap ada yg belum kawen tapi beria suruh2 mcm2 bgi tips mcm2(sambil sindir ok)... Alahai..  Mampu pujuk hati je. Senyumm lagii... =))  strip negative itu biasa dah sahabat bagi isteri yang menunggu zuriat...


Untuk saya. Sepanjang ujian ni.. Terasa indah dilalui.. Walaupun diselangi air mata..
Kita tahu jalan keluar nya bukan anak untuk kecapi bahagia.
Bukan juga uang dan harta.
Tapi bila kita ada Tuhan..
Selalu ingat mati. Nak mati ke syurga Tuhan.. Nak jumpa Tuhan..

Bila tujuan hidup besar maka ujian pun menjadi kecil..

Tujuan berkahwin untuk bahagiakan suami. Bahagiakan diri sendiri jadi kenapa harus disusah2kan.. dirumitkan.. Carilah sumber kebahagiaan yang hakiki.. Tuhan..

Tuhan lagi..? Tuhan lagi..?

Iya haruslah Tuhan. Dengan bersangka baik dengan Tuhan je hati boleh tenang...

Bukan kah Tuhan dah janji dalam Al Quran..



"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untuk mu.. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu sedangkan amat buruk untukmu..Allah Maha Mengetahui..sedang kamu tidak mengetahui"-AlBaqarah:216


Segala sistem dan setiap inci daun saja Tuhan tahu dan sangat genius.. Faham. Apatah lagi manusia.

Setiap habuk saja ada sebab Tuhan jadikan.. Nikan pula hati kita.

Kadang bila emosi memang kita selalu egois selalu merasa kita paling derita dan paling faham diri kita.. Sedang kan Tuhan lebih faham.


Kenapa Tuhan diam..?

Bukan diam. Tapi menunggu waktu yang tepat. Dan hebat .


Mungkin disaat hamba nya betul2 sudah menemui ketenangan dan hikmah disebalik nya...

Tak dapat di dunia.. Xpe... Pujuk lah hati... Allah bakal kasi ganti di syurga.



Aku juga sepanjang 5tahun.. Pelbagai persoalan kata2.. Kadang2 jawab sendiri kadang2 suami jawabkan.. Kadang2 xde jawaban... Nangis lah. Xpe... Tuhan ada. nnti Tuhan bantu jawabkan.. Pujul lagi hati. Iya hati manusia lembik. Boleh cair dengan pujukan... Selalu lah belajar pujuk hati... Xpe merajuk. Asal pandai pujuk sendiri huhu


Sombong dapat anak awal. Bunting pelamin. Sebab makan ubat. Sebab suami terer.. Sebab posisi lah blah blah muntah hijau! Nak je carut... Pegi ma****lahhh (huhu pegi masjid mksudnya..😜)


Jangan lupa diri. Tuhan lah punca segala setiap inci dari kita.. Takde hak kita .. Xde kita punya... Jangan mudah termakan dengan hasutan syaitan yang xputus membuat kita merasa.. "ITU KERJA KITA" walhal.. Semua nya kerja Tuhan.. Datang nya ujian itu dipupuk dengan syaitan... Itu berat. Bisa jadi gila. Ya. Gila. Gila dunia. Lupa gila. Semngat gila. Happy gila.... Sedang kan semua yang gila itu tidak akan mengaku dia gila. (apa aku cakap ni😂) ya mudah2an faham mesej yang nak disampaikan...


Saya juga x terlepas dari ujian2 ini....
Kalau dulu ujian nak dapat anak... Mungkin sekarang dan kedepan ujian bila dah dapat anak.. Kawal dan ingatkan saja diri jangan sampai gila!(berlebihan) ... Semua tahu. Setiap yang berlebihan tu kawan syaitan. Penuh mudarat dan Allah tak suka. Ni saya juga sedang belajar. Saya sampaikan sebab saya sedang iinin sama2 belajar.


*saya berfikir hikmah lambat anak ialah.. Saya lebih banyak belajar tentang anak(bantu2 jaga anak sedara dan anak2 taska tadika umiku).. Lebih banyak belajar mengenali suami(yang juga seorang yang dah nikah baru jumpa).. Belajar tentang kehidupan.. Berbaik sangka dengan Tuhan dan manusia... Selagi kita berfikiran baik.. Maka sel2 otak kita pun berjalan baik.. Menghantar kan pesanan2 yang baik... Hati pun InsyaAllah tenang dan selalu senang... Huhu Alhamdulillah(segala puja puji layak kembali untuk Tuhan)..



Hikmah lagi. Mungkin.... kalau cepat saya dapat anak saya akan lebih takabur dan jauhh lebih
 sombong dari org yg sy jumpe sombong...

Nauzubillahmnzalik....

Sekali lagi... "
Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik untuk mu.. Boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu sedangkan amat buruk untukmu..Allah Maha Mengetahui..sedang kamu tidak mengetahui"-AlBaqarah:216



Terima kasih Tuhan.... =') *kawan.. Keluarga yang selalu bagi kata2 positive sebelum datangnya Zavier... T__T

Kawan dan sedara yang belum punya.. Jom kita doakan sama.. Doalah tanpa jemu agar mereka juga direzkikan.. Kuatkan bukan melemahkan...



Andaikata, kehadiran zavier menyakitkan..(mak nya over atau apa2) tegurlah.. Mesej antara kita... Maklumlah.. Kita ni pun jatuh bangun... Tipu lah kalau kata tak bangga.. Bangga Allah bagi pinjam..

Harap kalau aku pulangkan balik.. Bonus untuk aku juga biar lancar ke syurga.. Huhu... Nape touching lak nih . benci lah nak sedih2 haha... T__T😢

 zavier please cepat besar sihat...berjaya dunia akhirat Bertaqwa.. Ganti najib. Eh lupe anak lahir kat Jakarta haha... Ganti Jokowi lah😂😂😂



Sekian lah... Coretan dari hati seorang ibu kepada dua(insyaAllah) .. Menunggu sabar mendapat hati Dia dan DIA ...dan dia junior. Selama 5tahun penantian. =') Bagi seorang yang bernama bakal ibu. berkawan dengan tespack itu biasa.. Jangan putus asa. Jangan kecewa.. Jangan downkan pasangan.. Suami kepada isteri mahupun isteri kepada suami... Saling menguatkan saling perbaiki dan mahu mengakui kelemahan...

"Allah ada.. Allah nampak usaha kita pasti Tuhan simpati..Allah Maha penyayang.."



** Ingatn kecil. Tolong lah jangan rosakkn rumah tangga  org.. (Inai ditangan masih merah) dah excited tanya dah tespack ker.. Dah hamil ke.. Dan hape2 soalan tu sume.. Pleaseee bagi mereka ruang bukan "ruam" atau "suram"..


"Alaaa xpelah orang nak bagi semngat..org nak doakan. Org excited..ngan anak kawan /sedara sendiri"

Tak salah. Asalkan bahasa dan nada tu jaga. Paling selamat. Ngadap sejadah tadah tangan sebut nama kawan korang tu.


 Kalau terlepas ckp atau semngat sgt pun.. Ckup lah depan dia kau kata... "Moga2 direzkikan.. Xsabar tengok cikbesah(bukn nama sebnar) junior..mesti comel cam suami kau"haha gelak2 pujuk sambil bagi support

Ramai je kawan erra jenis camni.. Happening gile.. Rasa bangga tau ada spesis depa nih.. Jenis xsabar tengok anak lisaruhani ehh anak kita.. Setiap kali jumpe mesti doakan pastu bgi2 pujian semngat haha.. Walaupun sedih(sbb blm rezki ngorat dia) tapi dlm masa gembira positif sama.. Sikit pun x down kan.. Kita rasa orang perihatin.. =')


Bukan nya ko pegi up status atau komen kat gambar dia.. "Makanlah pil hamil ini vlah..vlah..pasti berkesan" =..= eh eh ... Dia dah terbang ke luhmahfuz ker.. Tahu2 je dia pasti berkesan tu.... (Syirik!) stop lah annoying people. Judging org xpregnant..kau mana tahu. 10 tahun dia tunggu sekali 10 anak serentak keluar . 😂😂😇😇 tau strok terdiam.


"Tiada yang mustahil bagi Tuhan...untuk srikandi maryam apatah lagi kita.."


#belajarbersangkabaikdenganTuhan #belajarmenguatkanoranglain #belajaruntuksalingmembahagiakan #belajaruntukmelihatkebihandarikekurangan #belajaruntukmelihatkekurangdirisendiridarikekuranganoranglain #jangansombongkalaubelumdiuji #belajarmenghargaisetiapyangTuhankasiujianataunikmat #belajar #selanjutnyadierrakyradotcomhuhu #bye #maafternafsulebihpulamenaipkalini





Nov 2, 2016

BIDADARI TANPA SAYAP




Antara cita cita luarbiasa ku ialah ingin melihat dan merasai syurga... 

Tapi cita2 luarbiasa ku didunia belum selesai lagi.. 

Aku belum mampu selalu membuat orang sekelilingku tersenyum dan bahagia selalu.. Masih banyak perlu diperbaiki.. Kadang terleka dan alpa.. Jadi terbiasa sampai lupa tujuan asal aku kedunia... 

Menjadi pencinta setia.. Pencinta yang membahagiakan semua.. Kenapa.. Kerana ada nya nafsu yang belum terdidik.. Kerana ada nya hati yang ingin membela diri.. Sakit. Sakit nya dengan diri sendiri sehingga bisa menyakiti.. Mana pergi cita cita luarbiasa... Bangun lagi. Teruskan lagi misi 
cita2 ini... 

Sampai nadi berhenti. Pucat berseri... Maafkan aku Tuhan . maafkan diriku belum mampu membawa kamu menjadi seperti yang Tuhan mau... Wahai nafsu berkerjasamalah dengan ku agar sama sama kita menempuh dunia tanpa meninggalkan noda. 

Aku yang rindukan kematian yang indah. Dan keabadian syurga yang tidak bertepi keindahan nya.. 
.
.
Mungkin betul aku lah bidadari.
Bidadari yang tanpa sayap dan penuh dosa.


 -diarypink 12:05am .Jak.

Nov 1, 2016

APA YANG MENARIK DI PULAU PANGKOR MALAYSIA. SERAM!

 *Entry khas untuk rujukan para kaki searching . pengalaman dan apa yang menarik di Pulau pangkor. menurut pandangan saya.




SERAM!

serius pengalaman seram..  sseram tapi syiok(best).. haa camne tu..  =P

seram tu sebab banyak tepi laut pulau pangkor nampak ikan ikan terdampar dipanggangan..
terbakar kott!bau diaaa dibawa pulak angin sepoi pantai..semerbak melekat jadi perfeum gwe serta merta!

haha

yer! serius nih. korang gi sana harus eh tak. wajib ! wajib makan..

IKAN BAKAR



rasa dia tak payah cerita lah... menusuk dikalbu,, lelagi bila cicah ngan air asam..
tu lah salah satu pengalaman aku paling terkesan di Pulau Pangkor awal tahun ni...
 korang datang ke Pulau Pangkor wajib cabar keberanian korang dengan "makanan terbakar yang satu ni" belom lagi sambil makan menikmati view utama nya laut..dengan suara sengau sepoi2 angin pantai.. deruan ombak yang melamba lambai... waktu makan tu pulak.. zavier tidur lena.. gile ar! sangat menikmati pokoknya gwe disana ! hehe... Tq anak. selalu memahami mak mu.. pastu apalagi..tanda terima kasih.. terus upah dia susu cap ibu perasa ikan bakar haha.. *xyah nak eeii2 sgt =P


Jangan tanya kenapa suami takde dalam episod pulau Pangkor Malaysia. Sebab dia dah pulang duluan..ya. dia dah balik Jakarta. Ada hal di sana yg harus (baca: wajib) kena dia ada.. Heee

Gambar hantar papa zavier ke Airport.. Part ni touching skit. Dalam sejarah gwe touching dia pergi haha! Nampak nau tgh angau syg.. (Nape selama ni x syg ker..?:p eh eh sibok jer nak tau haha)



FERI

 Ok.Perjalanan ke Pulau Pangkor dah bermula. Korang kena lah naik feri dulu.. Masa tu tak yah nak tido! Sebab x lama pun.. Dah sampai. Pastu bila korang sampai terus akan nampak berderet abg2 lepak dengan majalah/katalog dan senarai dan pakej2 percutian. Pasal chalet tempat penginapan..ada macam2 kategori. Resort pun banyak...korang tinggal tanya je setiap abg2 tu.. Eh bukan pilih abg nyer yer haha. Pilih lah yg abg tu offer pakej penginapan yang diorg tawarkan. Rata2 harga mengikut kesesuaian location view/berdekatan pantai , keselesaan , kecantikan dan kemudahan yang ada..


Lepas dah nego tempat penginapan di jeti perhentian. Korang boleh lah beli barang2 mandi atau topi pantai..

Akan nampak juga di perhentian. Banyak gerai2 makan..sarapan la dulu. Nampak tak betapa kuat nya daya ingatan guwe haha.. Sombong gile keh3..



VAN PINK PANGKOR

Dannnnn van pink akan beratur panjangg ( kau ingat orang ker erra..??nak beratur2 bagai haha).. berderettt menungguu..jangan terkejut kerana semua van tu adalah van Erra Kyra. Eh tak! Haha perasan. Van yang akan bawak korang pergi ke pantai /tempat penginapan.. Beberapa minit dari jeti perhentian.

Rasa best je naik van pink..macam bangga dia tu macam naik van lexus hehe.. Sekalipun bau udang bau segala bau mak nenek sotong ada kat seat van..hoho yg penting van pinl nih berjaya buat guwe terkesan sampai2 disana.. Bikin mood makin berkobar..makin gembira.. Makin bersyukur.. Makim jatuh cinta dengan perjalanan ke Pulau Pangkor huhu..

Terima kasih Tuhan..

Alhamdulillah





 korang nampak tak apa yang aku nampak.....


 ya! budak ni tidok disaat tengah semangat2 nya gwe nak ajak dia tengok pantai dan laut buat pertama kalinya dalam hidup dia....hampeh... takpe tido la nak..

NAIK BOAT.


MENJELAJAH DAN BERIADAH  DI SEKITAR PULAU PANGKOR, TERDAPAT  PULAU2 KECIL (PRIVATE PULAU) .









CHALET. PENGINAPAN.

belah malam nya kamera gwe cas.. jadi gambar bakar2.. gambar posing2 dengan asap kepol2..dan lain lain nya takde huhu.. tapi tetap masih segar di ingatan ku... Terim kasih yang menaja dan mengurus semua penginapan percutian keluarga selama seminggu.. Dia lah abang baik tapi paling suka nyakat adik adiknya..
Abang sulong . iaitu selaku Bos Fata Bestari Holding dan Orang utama sekolah Umi...

Terima Kasih Tuhan..

DI CHALET KAMI PUN KAMI ADA BUAT BAKAR2 SENDIRI . JANGAN RISAU!
IKAN2 FRESH ,SOTONG DAN PELBAGAI LAGI (MAKANAN LAUT MENTAH) ADA  JUAL DITEPI PANTAI..



      MANDI LAUT . SNORKELING .   GAMES. 
       (BANANA BOAT, BIG GREAT MABLE)

Jangan lah memdambakan terlalu tinggi permandangan air laut sini sejernih air laut tioman atau krabi huhu sini agak keruh tapi still best sebab ikan ikan nya jenis kebulur sikit haha so bila korang menyelam sambil beri makan ikan tu syok gak la.. lihat depan mata ikan ikan tu makan berjemaaah sambil feeling2 kau yang mak ikan..hehe

disana korang boleh snorkelinggg . xpayahlah harkat tu panjang sangat haha akan dikasi roti. beli roti pun boleh.. sambil bagi ikan makan. bukan sambil menyelam tu pulak minum air.. mcm pepatah melayu tuu..agak agaklah haus pun kan. masa tu lah..boleh bergambar2 berposing2 berlagak konon2 korang"mermaid" ikan duyung ala mak jemah.


 Lepas pulang dari pangkor serta merta kulit anak ku berbelang ..haha sibudak itam. sampai kan makcik sedara yang xpernah jumpa kata..

"erra nape anak ko gelap..mak ayah nya putih je.."  erk!

kalau zavier boleh bersuara..mungkin dia protes balas..
"iyelah mak kita kan pakai sunblock..i mana pakai pape" haha=P

drama la kejap.


paling best part main pasir..orang lain(anak buah yang baby2 gak) main elok jer.. dia sorang je bila mak dia terleka sikit..happp!! makan pasir macam makan nasi, cuma xde lauk je! hahah! adoiii anak orang asli mana nih. semua ketawakan zavier huhu.. zavier ni lah..xyah lah tunjuk sangat batak tu hehe..kalau yer pun semngat sgt xpernah nampak pasir kan.. ='D *maknye pun join ketawa sama sambil malu malu siput*


Zavier... kalau besar nanti rajin rajin lah bawa mak kau pulak ya nakk.. ke pantai... mana tau mak time tu dah tuaa cepat sentap ngan dunia ni.. haha
perlukan ketenangan gituuw.. itupun kalau mama panjang umur huhu =P

My favourite view.. after kitorang solat asar jama' takhir berjemaah. kami pun bermain bermanja dengan air laut Pangkor.. Subhanallah.. sunset.. indahnya tidak bertepi.... Allahh!! T__T


Permandangan  di sepanjang jalan pulau..

Jangan risau bab makan, pakaian , keselamatan..permainan.. semua ada sediakan disini... sempurna dimata ku (bagi orang yang jarang ke pantai haha)
memang memanggil manggil untuk datang kembali...
tak terasa seminggu sudah kami berada disini... Alhamdulillah

InsyaAllah.. semoga perkongsian ini bermanfaat..
Untuk apa lagi hidup didunia ini.. selain meng abdikan diri pada Tuhan , membaiki  diri dan menghiburkan keluarga yang tercinta. tanpa mereka kita bukan siapa2 juga.. dimana kesusahan disitu mereka ada sedia membantu.. Jangan pernah berkira dan kedekut dengan keluarga sendiri.. kelak mereka pergi dah tiada guna lagi hendak disesali..
selagi masih hidup..
sayangi sungguh sungguh Ibu Ayah sayangi keluarga..



"keberkahan/Keberkatan hidup ada pada orang yang kita cinta.. Ibu"


wasalam. daaaa see u in the next "bebel" cerita..

Oct 12, 2016

52 MAKANAN MINUMAN YANG ENAK DI MALAYSIA YANG WAJIB KAMU COBAIN!


 * Bahasa kali ini version ala2 anak gaul (bebas) Jakarta mungkin sedikit rujak yaa.. kerana gwe bukan asli Jakarta.




HAI GUYS!
Assalamualaikum! ^^
Salam Indonesia.. Entry kali ini gwe khas bikin buat teman teman Jakarta (indonesia) yang mahu
ke malaysia. yey! tentang makanannnn asikkk~

Omong omong nih.. apa yang gwe tulis ini berdasarkan selera tekak sejati gwe sebagai anak melayu Malaysia.. Tapi bagi kalian yang tengorokan nya level Asian / Internasional . Gwe yakin 100% loh pasti coba akan langsung jatuh cinta..



wkwkwkw.. ( ketawa gwe serta merta berubah bila speaking jakarta haha)



hehe seperti mana gwe pertama kali jatuh cinta ke Jakarta! kerana.. adanya Jus alpukat , Esteler 77, Pempek , siomay , gado2 , nasi goreng kebuli kambing ,  Mee Ayam (bakmi gajah Mada) dan lain lain nya..hee

ya kalian harus coba pas sampai di malaysia!
Yang gwe tulis kan adalah semua makanan favourite gwe
( yang selalu bikin gwe kangen Malaysia lagi lagi dikala saat masa mengindam huhu..) 
Jangan risau rata rata kuliner the best Malaysia pasti ada menyajikan.. dan paling gampang nih, pasti jumpa kalau anda cari di mana mana (tempat/negeri)  Pasar Malam Malaysia . Biasa nya sih malam minggu pasar malam nya.. harus tanya orang lah yaa. harus jumpa! hehe semangat~
udah rasa , udah makan.. pasti bakal berterima kasih pada gwe..haha *bercanda




     Mudah mudahan kalian ketemu yang tangan nya jago dibidang masakan nya.
Percuma aja kan, kalau ketemu makanan nya tapi yang tukang masak nya asal asalan (ngak pake hati masak nya!huh banyak atuh) Jangan kan di malaysia di Jakarta juga banyak.. udah pas kepengen makan Tauhu Gengjrot. pas makan uwek langsung gwe dan saudara gwe muntahin.. parah! gak ada rasanya. pedas pahit lagi.. pokok nya aneh dari yang gwe biasa makan. ngacoo! udah la gwe udah semangat nih promot (sangking enak nya kena di lidah melayu gwe) ke keluarga gwe yang baru sampai dari malaysia ke Jakarta. Sungguh malu maluin yang jualnya.. padahal kan tauhu genjrot yang aslinya selalu gwe makan enak.. T__T



    Saya senang sekali bercerita tentang makanan.. dari negara aja.
Insyaallah akan datang next entry saya akan bercerita tentang makanan khas kuliner Indonesia. Yang menurut lidah gwe terbaik.. dan juga bikin gwe kangen apabila gwe udah pulang lama di Malaysia.. huhu . InsyaAllah juga bisa jadi rujukan buat teman teman dan keluarga gwe dari malaysia kalau mahu ke Jakarta (Indonesia). menurut gwe makanan Indonesia sangat cocok buat orang malaysia kerana kebanyakan dari lauk dan makanan nya hampir sama.. kalau ada yang sama nama nya aja yang beda. =)




Okeyh. yukk~ kembali ke tajuk asal.
mungkin terlalu susah untuk kalian mencoba semua makanan minuman dibawah, sedangkan liburan anda ke malaysia cuman beberapa hari. jadi udah saya tick merah . Menu yang utama yang saya rasa cocok buat lidah orang Indonesia yang majoriti nya suka kan pedas dan gurih . dan pasti nya gak bakal ketemu dimana dimana  Restoran Jakarta.




* Semua yang dibawah adalah makanan yang sedap menurut gwe.. menjadi makanan khas satu Malaysia. Makanan Malaysia trdiri dari pelbagai bangsa. Cina , India dan Melayu. Jadi makanan nya juga beraneka pilihan dan selera.. Selamat mencuba.. :*


NASI 

1. Nasi lemak Sambal Sotong(cumi ), sambal kerang

2. Nasi Ayam

3. Nasi briyani / Nasi briyani Gam *recomended*





4. Nasi kerabu kelantan

5. Nasi Kandar

6. Nasi Goreng Pataya

7. Nasi Goreng paprick*Recomended*

9. Nasi goreng USA

10. Nasi Tomato

11. Nasi Goreng Kampung / Nas Gor Kampung Ikan asin *recomended*

Ini nasi goreng kesukaan kecintaan suami gwe(anak kelahiran Jakarta).. ya, favourite suami gwe pas sampai di malaysia dia pasti makan sama kuah tom yam  atau sup tulang gear box. Katanya yang satu ini beda dari nasi goreng yang dia selalu makan di Indonesia.





LAUK

1. Lauk masak Tempoyak Ikan patin

2. Lauk Masak lemak cili api *Recomended*
Yang ini lauk yang biasanya makan dengan nasi putih panas.. lauk ini paling sedap dan gampang menurut gwe. kerana bahan/bumbu2 nya gampang ketemu di jakarta. jadi setiap weekend atau lagi kepengen pasti gwe masak. sampai kan mama mertua gwe belajar dari gwe cara masak nya. kerana sangking enak dan suka nya dia lauk masak lemak cili api. hehe
sekarng gwe jarang masak sebab dia aja yang selalu volunteer masak lauk Malaysia yag satu ini.
dimasak sama ayam enak, kepiting enak.. paling enak menurut gwe. udang. hee^^

3. Lauk Masak sweet sour

4. Lauk masak asam pedas*Recomended*

5. Tom Yam

6. Kari Ayam

7. Lauk Masak Kurma


8. Sup Tulang Gear Box*Recomended*
Ini menu wajib suami ku orang Jakarta. kita pernah coba makan di Jakarta ada yang pernah jual. beda banget! pokok nya ada ciri khas sendiri rasa kuah sup nya.. ini biasanya mahal. tapi sangat puas hati! porsi nya mmg gede hehe jangan kaget ya.. dan unik nya menggunakan straw(sedutan untuk isi dalam tulang nya.)






CEMILAN SANTAI / SORE

1. Yong Tau Foo *Recomended*
Yang membedakan yong taufu jual di jakarta dengan malaysia ialah kuah nya. kalau di malaysia kuah nya warna hitam kecoklatan dan pekat. pokok nya ni favourite gwe! hehe sebab gurih.. dan penyelera makan disaat perut udah kekenyangan.. (disaat gak tau mau makan apa kerana full tank tapi mau makan..haha)

2. Pasembor

3. keropok lekor *Recomended*

4. pulut durian

5. Kuih Putu Mayam

6. Kuih pelita

7. Satay Kajang

8. Cempedak Goreng *Recomended*
wajib beli ni kalau mau makan nyantai nyemil sore sore.. sebab pasti akan rindu kalau udah ada di jakarta.. gak pernah ketemu orang Indonesia goreng ni huhu.. padahal enak banget.
gwe kalau masak sendiri kalau beli cempedak nya.
selalu setahun sekali pas ketemu cempedak nya hehe=P

9. Kek Batik (kue yang terbuat dari coklat milo) *Recomended*


10. Cheese cake leleh *Recomended*




ROTI & AYAM


1. Ayam Merah Tandoori bersama Roti Naan / capatti *Recomended*
kenapa gwe bilang ini paling paling harus di coba? kerana.. rata rata orang Indonesia yang saya bawa coba makan makanan yang ini. pasti akan teringat terus.. haha seperti menghantui fikiran mu disaat melihat apa aja berwarna merah. hehe merah nya minta ampun.. merah banget! Rasa bumbu nya menyerap sampai kedalam isi.. perfect! memang ayam tandoori ini berasal dari india. tetapi menu ini udah menjadi sebahagian dari makanan khas malaysia. kerana orang India banyak yang warganegara Malaysia. dan kebanyakan nya pasti yang jual nya india Muslim.. so dont worry.. ^^



2. Roti Canai


3. Roti John


4. Ayam percik*Recomended*
Ini makanan khas malaysia yang paling laris manis jualan nya.. kerana bumbu khas nya yang dibakar dipanggang atas api.. dan kalau anda pernah lihat episod cerita Upin Ipin tentang ayam goreng .. ada juga sebut pasal ayam percik.. hehe.. beli tau! coba rasa ayam yang ini! ayam favourite gwe kalau ke pasar malam..huhu



MEE 

1. Mee bandung 

2. Mee hailam*Recomended*

3. Mee udang

4. Mee goreng mamak

5. Bihun Sup

6. Laksa Penang*Recomended*
Bagi orang Indonesia yang sukakan masam2..pedas asin.. yang segar.. boleh try laksa penang.. terbuat dari ikan yang di blend dan bumbu khas nya yang pastinya susah dijumpai di Jakarta.

7. Laksam*Recomended*

8. Char kuew tiaw*Recomended*





AIR


1. Air Jus Kedondong Asam boi

2. Air Jus Tembikai ( jus semangka)

3. Air sirap limau ais*Recomended*
kalau gak mahu macam2 , atau selepas makan yang berlemak.. sangat saya sarankan air sirap limau ais . daripada anda pilih air teh ais..hehe kerana segar dan nikmat diminum saat dahaga dan habis makan yang (bikin tekak neq..mual) apalagi mau jalan jauh , mau musafir.. pilih ini aja simple tapi seger.

4. Air buah mata kucing (buah longan)

5. Air Bandung

6. ABC ( Air Batu Campur)*Recomended*


7. Air panas Teh Tarik


8. Air Horlick ais/panas*Recomended*
Ini air favourite gwe dan suami kalau lagi pengen yang lebih kayak rasa lemak2 susu susu gitu..
suami kalau pulang Jakarta ber pack2 paket2 sachet dia beli bawa pulang Horlick.
kerana Horlick (seperti milo tapi versi susu nya) sangat unik dengan rasa gandum nya. dibancuh sama susu kental. pakai ais aummm enakkk oii~


9. Air Jus Jambu hijau 


10. Air Jus carrot susu*Recomended*
harus jus yang ini kerana just wartel susu ini gak bakal ketemu di jakarta. enak bangett..


11. Air  ice tea tiga layer*Recomended*
boleh test air ni.. sebab memang sedappp hehe.. kesukaan gwe dan mama in law from Jakarta..






Untuk gambar yang lain nya . boleh try google dan untuk location mencari makanan kuliner tempat yang paling hampir bisa google juga hehe... jangan malu bertanya bapak google ya.. sekian sampai disini aja untuk entry postingan saya.. mudah mudahan bermanfaat..

Jangan risau saranan saya enak2 kok.. jangan cuman ke malaysia makan nasi lemak mulu.. haha coba yang lain2 yaa.. Oh ya! soal harga.. Sangat gak perlu khuatir kerana rata rata makanan kuliner di malaysia (di Kuala Lumpur aja) masih jauh murahhh.. murah banget dibanding dengan makanan kuliner Jakarta..

kalau di Jakarta satu porsi rata rata RP 60 ribuan..
di malaysia.. rata rata masih dibawah standart RP 35 ribuan loh.. Sebab tu suami gwe kalau di malaysia naik berkilo2 haha kerana kerja nya makan mulu.. hehe
(Ini yang bikin gwe bingung.. kok jakarta sekarang mahal2 banget ya.. aneh..) Tapi Jakarta masih dibilang murah untuk orang malaysia berbelanja shopping bahan2 baju / dan kain.. Untuk makanan malaysia lebih murah. gak percaya..? pergi sonoh~ ^^


Ok lah.. udah panas laptop gwe ni hehe.. Semoga Info nya berguna. Alhamdulillah..
akhir nya kelar juga gwe mau posting soal makanan haha.. mungkin kerana lagi kangen mengidam juga wkwkwkwwk... =P

Sesungguh nya yang baik dari Allah andai ada yang masih kurang/gak jelas bisa langsung ke bio (contact me) dan kasi masukan saranan..komen ke gwe secara Jalur pribadi privasi/personal.
email atau whatsapp . via Fb juga gpp..

daaaaa~ Sampai ketemu yaa=P

Oct 11, 2016

BERITA KEHAMILAN. BUAT KAU YANG TERASA...


*sambungan entry lepas. Hello september yang tertunda. (Part 2)










 

BUAT KAU YANG MERASA TERSINGGUNG...



Aku minta maaf..

Sungguh dari hati yang terdalam.. adakala nya hati membuak ingin kongsikan cerita / kabar baik (dari awal first erra hamil Zavier dan yang sekarang(second)).. tapi keadaan kita selalu menjadi penghalang.. samaada kau dengan hal kau.. aku dengan hal aku..

aku lelah menunggu dan bersedih .  kenapa sedih.. sedih lah kerana kita semua jauh.. sedih kerana kita saling tiada kabar.. lost contact begitu saja.








Tanpa sedar..

kita masing2 dah bawa diri.. tiada lagi yang namanya handphone mendekatkan yg jauh jadi dekat.. betul2 rasa jauh dah kali ni..

janji kita2 dulu takkan pernah berpisah , takkan pernah lost contact cuma hanya tinggal janji..

tapi aku tahu.. Allah akan memilih waktu yang tepat untuk drama kita semua ini berakhir..

Terima kasih..
Terima kasih untuk membaca tapi tidak pernah meninggalkan jejak..

aku tahu kita saling rindu. sebab darah yang mengalir kita adalah dari sulbi asli darah yang tidak pernah mengajarkan kita untuk berjauhan hati.. kerna didikan kita sama. rindu kita pasti kuat. hanya saling mendoakan yang dapat megubati rindu saat ini...

aku berjanji takkan sedih lagi..
kerana semua sudah terluah disini..

sayang korang semua dunia akhirat.. 






                *********************************************************






BUAT KAU ORANG PULA YANG MERASA KECIL HATI..



Maaf kan hamba..

huhu planning untuk surprise akhirnya kecundang.. konong nya biarlah.. perut dan gambar yang berbicara tepat di hari lahirku nanti 14 OKTOBER  2016 nanti..
tapi dah kantoi duluan hoho.. tak boleh kata apalah..!





Semua adik beradik ku dan keluarga besar Andi Usman(keluarga belah ibu nya Abang Dany) pun terkejut dan ikut happy.. sekjap je berita tersebar.. radio radio berkumandang menyampaikan .. diam diam.. dimana mana..


Umey lah orang pertama yang  aku bagitahu aku dah lambat dalam period..

" haa lambat datang ker.. haa jadi lah tu..baguslah cepat2 sikit zavier dapat adik..jangan tunda2 lagi"
semnagt giler umey haha.. aku ingat dia nak cakap.. " haa lambat nak dtg tu kenapa.. ? takkan lah ngandung lagi..?pot pet pot pet.." haha sangkaan aku meleset jauh.. rupanya aku tak kena bebel malah paling support ..hehe

dia juga orang pertama yang aku cerita result tespack aku.. cuak campur bahagia.. Umey lebih lebih lagi.. Dia teruja buat aku makin semangat nak pikul amanah ni.. Alhamdulillah.. Terima ksih Tuhan..
baik buruk aku tahu Engkau nak yang terbaik buat aku.. Mudah mudahan Tuhan jaga kandungan ini sampai melahirkan.. menjadi anak yang sempurna jasmani rohani nya.. selalu sihat,cerdik, pandai,rajin, bijaksana,amanah, wibawa, soleh / solehah bertaqwa yang selalu dalam perlindungan dan rahmat kasih nya Tuhan..

matangkan aku Tuhan.. kuatkan aku Tuhan..


harapan aku..

Ayah Zavier makin merasa diri nya ayah yang sebenar..hehe seorang yang penyayang terhadap anak anak nya.. bertanggung jawab dan perihatin.. jadi sebaik baik imam buat keluarga kecil ni.. amin.. *korang pun tolonglah aminkan gak! =P* tak taghu lah dia baca tak ni.. tak berani nak cakap depan depan.. sebab.. aku belum cakap lagi aku dah rasa give up.. buat muka baby gitu.. kesian je.. haha..


K lah, shumeew

see you in the next entry!
tak yah tinggalkan komen. tinggalkan doa je k. ^^
salam sayang..



andai ada kata dan bahasa perlu diperbaiki.. boleh lah ke "label contact me diatas " hehe 
nampak tak kegunaan nya disitu.. hehe btw.. bagaiman penampilan baru blog erra.. ? okay ker okay sangat..?  XD 

tq sheda dah tolong edit dan bersengkang mata demi blog ni.. *hugs kiss*
sape sape berminat boleh contact dia terus. www.shedaucu.com .






Oct 7, 2016

HELLO SEPTEMBER YANG TERTUNDA




HELLO SEPTEMBER!

Alhamdulillah Erra Kyra ber aksi lagi..
ditengah malam2 buta yang ditemani oleh cengkrik.. eh tak!
ditemani si anak teruna beta..  Zavier Ramadhan..


Bagaimanakah stuasi september korang..harap baik2 sihat2 belaka..
 maaf draft september terpaksa maju ke awal oktober gara2 disangka dah post rupanya idok hehe..nampak sangat dah keibuan disitu..

bagaimana lebaran aidil Adha September tahun ni di Jakarta..?

bukan suatu cerita yang luarbiasa.. biasa2 saja.. yang luarbiasa nya ialah..
AKU LAPAR . AKU MUAL tak semena2.. dipagi lebaran..
aku tengok muke lembu . mual!
aku tengok muka kambing . mual!
aku tengok muka tukang sembelih korban pun . mual!
tengok pak aji lalu senyum2.. pon mual! haha
ko dah kenapa erra..?!!


itu dia.. serba x kena..
untung aje tengok Asyfan Karim Ramadhan.. tetap aje fall in love huhu..
*sile muntah*
korang pun mual gak ke haha..
saje bagi sedap cite..

bukan ini yang aku nak sampaikan..


ni sekadar pembuka cerita..
bagi bermula nya kisah terindah dalam hidup aku..
berbagai kisah indah.. yang ingin aku abadikan.. tetapi yang satu ini adalah hal yang
dimana pun.. siapapun yang nama nya wanita..
pasti gembira.. kecuali bagi mereka wanita islam yang tidak beriman..
yang tidak halal hubungan nya..

KAU HAMIL LAGI ??

serius.. aku tak tahu nak mula kan cerita ni dari mana,,
yang pasti nya.. aku akan story jugak sampai semua teka teki korang terjawab..


tepat 24 Ogos . berita positive datang dalam keluarga kami.
comfirm dah zavier dapat tittle abang Zav.. InsyaAllah amin.. mudah mudahan berkat doa kalian.. april depan direzkikan tambah cahaya mata lagi.. suatu yang sangat surprise tuk diri kami.. setahun juga erra menyusukan zavier.. setahun juga period tak datang.. katanya normal kerana susu masih banyak.. 2 bulan datang period.. terus stop lagi.. jeng3..

ketuk kepala!

ketuk perut!

ada orang kah didalam ?? haha

ya .

comfirm. 2minggu lepas tu terus temu janji dengan Doktor Zavier dulu.. Doktor Diana.
hehe dengan Doktor2 diana sekali surprise.. tak tahu la nak nyoruk mana.. m,macam macam soalan
dia tanya.

" Dhan.. kamu memang mau ngebut ya..?" maksud Dr Diana.. nak rushing ker haha.
 tau suami guwe jawab ape.. =__='

"ntah gak tahu tu erra.." sambil dia nyalahin guwe.. tunjuk kearah guwe.. haha
 tersedak air liur aku sendiri ! aku faham dah.. dia nak cover la tu.. dasar.. haha dia panik campur malu . aku senyum jela ke Dr Diana.. dengan penuh bangga. anggap saja .

"iya memang kerana guwe..guwe ngebutt kalau bisa sekali beranak dalam perut ada 5 orang!"

hehehe*sambil copy sengih syeton* siap kau balik nanti suami..(peluk sampai lemas!) haha










see you in the next entry!
tak yah tinggalkan komen. tinggalkan doa k. ^^
salam sayang..



*sambung part 2 (click) :  berita-kehamilan-buat-kau-yang-terasa



andai ada kata dan bahasa perlu diperbaiki.. boleh lah ke "label contact me diatas " hehe 
nampak tak kegunaan nya disitu.. hehe btw.. bagaiman penampilan baru blog erra.. ? okay ker okay sangat..?  XD 

tq sheda dah tolong edit dan bersengkang mata demi blog ni.. *hugs kiss*
sape sape berminat boleh contact dia terus. www.shedaucu.com .




KAU AKU SAMA

Aku sedang mendengar kan lagu tentang kita..

Kisah 6tahun dulu terimbau kembali..

kita sama sama menangis.

Dimana saat kita dinikahkan..

sebelum lafaz..

aku pegang erat tangan abangku..pimpin masuk ke ruangan para malaikat berkumpul.

dapat rasa kan aura ketenangan dan keseruan sebuah harapan.

Aku dengar kamu menangis

Aku menjadi lebih tidak keruan..Makin kuat jeritan tangisan dalam hati..

Air mata tak berhenti deras..

Kita sama.

Kita dijodohkan.

aku tak pernah melihat kamu

kamu juga belum pernah melihat aku

SAH.

kita sama terpaku.ingin marah tapi hati dan kaki membeku diam jadi tidak pandai berlari.

buntu..
tertanya tanya aku dalam hati..

"mana pergi syaitan yang merongrong kita selama ini..?"

 sedikit celah dan ruang pun tiada untuk syaitan bawa kami lari.

kerana kita pilihan..

Kita pilihan orang orang kesayangan kita.

Aku dan kamu sama. dan akan selalu sama.

Kita menangis bukan saling membenci.
Tapi kerana kita belum saling mengerti.
Belum mengenali.
Belum memahami apa maksud dan hikmah disebalik semua ini..

kita sama sama belajar..

Aku belajar untuk menyayangi kamu.
Kamu belajar untuk melindungi aku.


Allah tidak pernah silap.

kita sama.




#diarypinkerrakyra
20.september2016
05:13am
Iskandarsyah, Jakarta

Aug 3, 2016

#sayacumanakcakap #1

Assalam sobahulkhair!^^





Aug 1, 2016

LADIES IN PINK DI RANKING 1 [transtv]


#AssalamulaikumJakarta 
*maaf bahasa kali ini lebih kepada bahasa harian di jakarta Indonesia .


Alhamdulillah pada bulan lalu direzkikan bersilaturahmi lagi bersama teman -teman jakarta.. kali ni yang serunya kerana kami dipertemukan dalam sebuah acara tv paling digemari anak anak Indonesia... (bermain game sambil belajar .. kerana banyak soalan soalan nya berkaitan dengan pengetahuan am , sejarah Indonesia dan dunia..)

Pengalaman di Ranking 1.. Kami dibahagi kan kepada dua team. 

team kami dari community Hijab Hunt family dan team lawan adalah dari Putra putri kabupaten bogor.. 
setiap team akan diketuai oleh seorang artis atau dari kalangan selebriti.. kami dari artis cowok sinetron manakala team pihak lawan diketuai oleh guru yoga artis(seleb).


ayoo tebakk..? Team siapa menang..?;P

tak perlu susah mikir.. 

gambar gambar dibawah nya sudah ketebak.. hehe 


okay sebelum kita scroll gambar.. mau tanya dong..

Pernahkah kita berpikir siapakah diri kita sebenarnya?
Untuk apa kita dilahirkan ke dunia?
Untuk apa kita tumbuh
Adakah maksud Allah terhadap keberadaan kita di bumi Nya..?

Rasa rasanya tidak mungkin Allah menghadirkan kita ke dunia hanya untuk iseng2 , hanya untuk menyempitkan bumi.. Pastilah ada maksud besar di balik izin Nya memberikan kita kesempatan untuk mencicipi kehidupan.. Tapi , apakah maksud Allah tersebut..?


"Maka  apakah kamu mengira bahawa Kami menciptakan kamu main -main (tanpa ada maksud)? [QS Al-mukminun 23:115]


Ingatlah) Ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat , "Aku hendak menjadikan khalifah di muka bumi" [QS Albaqarah 23;30



Deretan ayat tadi merupakan jawaban bagi semua persoalan kita diatas..

dann...






Hidup ini seperti sebuah pertandingan..




Dalam pertandingan , kita tidak pernah tahu kita akan kalah atau menang . Tapi semuanya itu bisa kita upayakan. Adalah benar bahwa hasil akhir bergantung pada penilaian juri ,berdasarkan ketentuan -ketentuan yang ada didalam pertandingan . Tapi , bukan bererti  kita hanya cukup memohon kemenangan..


Sebab doa sebanyak , sekusyuk apa pun , bila tidak mengambil langkah untuk berlari , mengejar . kita tidak akan pernah sampai ke garisan penamat.
Begitu lah kehidupan . Adalah benar jika kita mengisi hari dengan ibadah , mendekatkan diri dengan Nya.. Tapi .. bukan bererti kita tidak perlu melakukan upaya , usaha dunia..

Peperangan Rasulullah pun tidak dimenangkan dengan duduk diam saja diatas sejadah . Rasulullah bergerak , mengangkat pedang , susun strategi dan mengambil langkah memenangi dunia.. menakluk hati manusia , berdakwah , memegang dunia dengan cara nya tersendiri(akhlak)..


itulah yang dimaksudkan.. menjadi khalifah dimuka bumi.. maksud  ayat Alquran diatas..

habluminnanas .. hablumninallah..



"kemenangan yang sebenar benarnya adalah yang bisa 
menjaga hubungan dengan 
Tuhan dan dunia nya ( manusia) .."




ngomong2 soal kemenangan.. (kembali ke tajuk asal hehe)  Alhamdulillah team kami dari HHF menang!!
hadiah berupa cash dan voucher ke spa..
dan bagi guwee..

hadiah sebuah persahatan ini lebih besar tidak ternilai tidak terhitung dengan uang.. sangat bererti dan bermakna.. tidak akan pernah gwe gadaikan.. semoga aja sehingga ke syurga.. ;')




ini kami lagi habis shooting.. sedang ngombrol dan santaii2


dann saat nya tiba
briefing time.. eh nope! masa untuk kasi2 duit dan hadiah voucher spa ! asikk 
Alhamdulillah..



             "  Ka erra yukk dong wefiee bareng.."
               gwe spontan dengan style cemberut gwe hee abaikan.. =_=





 view dari tv teman2 di rumah.. thanks for support! even tidak dapat hadir.. tapi selalu ada beri semangat!..




THE END. 
TQ for reading!
yeahh.. Alhamdulillah our moment done! already save in my Diary!;P <3
ini shaja sedikit perkongsian hari ini.. semoga ada yang bermanfaat..

Jul 21, 2016

MENYUSUKAN ANAK PATUNG





















"meh mak susukan meh..alololo..tido lah sayang..tidur.ya 

sayangg..." suara si anak kecil  mengajuk lagat ibu-ibu

tetibe guwe ter flasback..sambil mendukung anak patung, lebih kurang camtu lah dialog nya.. perasaan tak malu dan membuak belagak jadi mak2 haha..so sweet. sangat indah kenangan di masa2 kecil..



ok. Assalam..




fitrah seorang anak perempuan memang rata2 macam tu.. kalau tibe2 dia suka sepak orang orang.. suka main robot2.. bermakna kene cek balik.. ape yang tak kene hehe.. memang lah kecil2 rasa macam semua dia buat comel.. tapi effect untuk masa depan kelak kita tak tahu.. nak ubah juga dah liat.

terutama bagi anak lelaki. berat. nak lentur biar dari rebung. bak kata peribahasa. 

Jadi didik dari  sekarang . mengikut "permainan" yang sesuai dengan umur dan sepatutnya lumrah dia.

tak cakap kat siapa2. sedang bercakap dengan diri sendiri ni.. Zavier! please jangan cuba2 nak sentuh barang make up mama yaa... ;P






وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلاَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ 

maksudnya : "Dan Ibu- ibu hendaklah menyusukan anak anak mereka selama dua tahun genap , iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu.."














Orang suka tanya.. Erra.. kamu kasi zavier makan 


apa..? sedangkan Zavier baru 3 bulan..orang beria 

nak tahu.. segan juga pada awalnya.. akhirnya erra 

kongsi.. Zavier belum makan lagi.. dia minum susu 

je..Susu Ibu..sipu2 guwe berbisik.. 




(dalam masa yang sama perasan tak percaya yang 


guwa sebenarnya dah jadi seorang ibu.. huhu)














Soalan famous lagi..


" Zavier campur dengan susu formula ker?"

biasa dari kecil dengar orang sebut susu tepung je.. sekarang orang moden lebih menyebut susu formula. maka jawapan guwe.. big no.. huhu kalau boleh nak macam umey.. semua anak2 kasi susu ibu dah besar sikit kasi susu formula ttakpe..



gambar stok susu zavier penuh dipeti ais.. tapi zavier tetap direct bf sebab dia tak mahu botol..huhu jadilah bertumpuk2.. sempat juga cari anak susuan yang mahu.. tapi anak2 kawan gwe semua dah beso2 ;D



pengalaman menyusukan anak..

lemah semagat juga. awal nya ditakut takutkan .. kalau orang Z biasanya susu susah nak keluar.. ntah lah.. aku cuba tak mahu ambil kesah.. yang penting usaha dulu..

20 JUN 2015 - 8 pagi Zavier lahir. terus masa bonding time . ibu ngan anak.. ntah kenapa perasaan malu tu hilang..padahal awal2 lagi dah cakap.. mama ngan umey duduk belkang takbir je tau.. nanti ternampak2.. haha tak mau erra segan.. tetahu je.. free terus.. gara2 petang tu dah start membengkak dah tak fikir malu..fikir sakit dan camne biar susu keluar.. tapi alhamdulillah susu pertama dah keluar dikasi ke zavier..untuk seterusnya problem mcm tersumbat..

21 JUN 2015- sebelah je put*** ada jadi sebelah je kasi Zavier.. dah start keluar airmata sebab bengkak dah macam bola. keras macam batu. ya Allah.. hati mula la merepek.. takut jadi cancer lah apelah.. datang sedara.. habis "muhrim" hehe walaupun sesama dengan perempuan tak aurat tetap lah suatu kejanggalan .. dia tolong tuam kan dengan ais batu.. di kompress.. macam di tekap ke dada..biar lancar.. terus petang nya menderu keluar xberhenti2..

disini macam pengorbanan seorang ibu terserlah lah.. hehe macam experience orang.. tapi ni salah satu dalam beribu cerita.. saya kongsikan supaya .. jangan pernah patah semangat.. terus semngat pasang azam kasi air susu keluar sampai pu*** keluar.. mmg setiap orang Allah ciptakan berbeza.. 

22 JUN 2015- Zavier dah start berkepit je.. susu yang terus menerus keluar di pam di letak buat stok zavier bila dengan nurse dia.. Alhamdulillah .lancar.. tamu bersilih ganti tengok Zavier

23 JUN 2015-dah gelabah ayah dia nak suruh keluar hospital.tak sabar nak lepak tidur baring ngan anak..







TIPS BABYFOOD ASI (air susu Ibu)
 Erra Kyra

1. asingkan siap2 dalam plastik kecil , masuk peti ais (susu bertahan dalam peti ais yang khusus susu sahaja selama 2tahun )
genap 6bulan boleh kasi baby makan..
keluarkan satu plastik , setiap kali makan campurkan dengan pisang atau bubur khusus untuk baby..





2.pam susu.kerap pam jika sudah bengkak agar susu terus proses..
setiap kali pam susu.. pastikan dicuci bersih dan terus di steril.. di masukkan kedalam wap air panas.. agar botol botol dan pam terus terlindung daripada bakteria dan kulat..





3.botol ditulis tarikh susu dipam. agar tidak terkeliru dan setiap kalaumahu guna ..cari date yang paling awal dipam..


4. Ibu banyak kan makan dan minum.. sentiasa sediakan air botol di samping tempat tidur.. kalau boleh
beli air botol yang paling besar mineral satu kotak stanby di bilik.. agar kuantiti susu terus banyak dan siibu bertenaga sihat.. banyakkan makan sayur , milo panas , horlick panas.. tu yang biasa hari2 sepanjang erra berpantang..



5. Teruskan berfikir dan mengendalikan diri sentiasa positive susu banyak dan sihat.. keep your mindset positive yahh! happy kan diri , kalau sedih atau tiba tiba badmood.. terus tatap wajah baby! bersyukur ! anda kini seorang ibu yang kuat yang pasti mempunyai anak yang kuat dan hebat.. bersyukur adalah salah satu perasaan yang akan membuat siibu happy dan menghasilkan susu yang banyak.. senyum tauu^^









                          #DiaryAchmadZavierRamadhan


#1Bulan




#2Bulan



                                #3Bulan





                               #4bulan




   #5bulan 







                                      #6Bulan 


alhamdulillah.. berbekal keyakinan.. penyakit kesembuhan ,penawar dari Tuhan..berdasarkan pengalaman kalau yakin dengan susu yang mengalir adalah antibodi terbaik buat sianak..InsyaAllah nak datang sakit2 tu susah.. macam zavier masuk 6 bulan pun selsema demam pun xde..Alhamdulillah.. 


yeay! genap 6bulan nenek dia la paling excited nak suap makan.. bebasss dahh zavier nak makan apee.. tapi tetap susu adalah menu utama huhu sampai setahun tau..





okay lah sekian sampai disini.. kesimpulannya semuanya dari Allah..minta kat Allah.. kita usaha moga setiap usaha kita Tuhan nilan , Tuhan sudi pandang.. see u in the next entry k.. semoga ada yang bermanfaat entry kali ni buat ibu2 dan bakal ibu diluar sana.. terima kasih baca sampai habis.. penatkan?haha daaaaaa muaahh 















TWEET TWEET