Dec 26, 2017

REVIEW FILEM AYAT AYAT CINTA 2 BY ERRA KYRA



Salamat pagi dunia Salam rindu akhirat!!๐Ÿ˜


Heeeyy yooouu
Kita bersiaran lagi


Im so excited! Huh berdebar2..
Apa kah yang akan aku nonton nanti

Bisik hati disaat kertas kecil petak tiket wayang masuk dikoyak tanda lulus untuk melangkah ke dalam panggung..

Dub dab..

Wey debar..

Kata orang cite ayat ayat cinta ni tentang poligami .. Eh entah. Erra mmg xpernah tengok .. Filem pertama je tak tengok haha..

Ok.. Iklan dah mula main..

Selepas 15 minit dung dang dung dang iklan dilayar..

Filem yang ditunggu2 pun bermula...



Wah..

Wuu...

Wehh...

Haha..

Wuyoooo...


Haha.. Ok .. Selesai cite!

Nak tau kisah filem nya...?
Kene tengok sendiri lah..
tak yah cuak sangat.. Jangan risau jangan takut.. Takde lah fokuskan sgt poligami tu.. Sbb dalam citer ni pun karakter suami tu memang jenis setia.. Memang jenis tak over .. Pendek kata.. Watak dia sangat menciri2kan semua idaman perempuan.. Even dia kehilangan (isteri nya Aisha hilang di palestin) dia setia menunggu sampai lah dia ditakdirkan Tuhan menemui sepupunya Aisha.. Dan mengahwini untuk kali kedua...



Cerita ni memang dramatik..
Banyak unsur keagamaan yang berbeza.. Unsur kekeluargaan.. Unsur persahabatan.. Comel lah.. Kira cukup rasa lah..

So..
Nak tahu apa yang cukup rasa nya tu.. Korang kene tengok sendiri..

Erra dah kasi hint2 sikit..sinopsis.. So tak aci lah nak kantoikan semua kann.. Hehe

Ok.

Bagi memantap kan lagi korang untuk pegi nonton..



Erra senarai kan 5 sebab kenapa kene tengok filem ayat ayat cinta 2 (AAC2)


1. Sebab permandangan, tempat dan latar belakang nya memang semua awesome! Yelaa shooting pun kat eropah kann..

2. Sebab comel dan banyak yang lucu2(lawak) nya juga.. Hehe erra suka

3. Geramm sebab dia takleh sedar selama dia duk ngan isteri baru nya.. Pembantu perempuan nya yang bertutup litup furdah adalah Aisha.. Grr seriuss geramm haha awar hang baik sangat Aisha.. Tapi.. Kalau korang tengok.. Korang akan rasa logik lah kenapa suami dia tak kenal hehe.. Haaa kene tengok.. Sian gile muka Aisha tu..

4.watak2 pembantu, pelakon tambahan dalam  filem ni semua power! Diorg even sebagai watak tambahan tapi memang real, hidup! Semuaaa.. syabass! Terutama hulusi(hehe sang pembantu) sebab lancang je bila kasi pandangan..kadang kelakar๐Ÿ˜‚ jujur sangat

5. Pengakhiran cerita yang sungguh tidak dapat di tebak.. Tak dapat dibaca oleh pikiran kita.. Syabas again manoj punjabi! Briliant.. Erra suka citernya konsep yang idea lari dari biasa2.. Sungguh diluar kotak pemikiran.. Puas hati lah ending nya kalau erra lah haha.. Kelakar part ending perempuan israel tu dah jatuh hati kat fahri.. Tulah padan muka!๐Ÿ˜‚ dan yang sedihh.. Huhuwuu... Haaaa tu tak bole cakap.. Tak suspen lah kalau story ..kann.. Tapi untuk rp 40000(rm14) okay sangatlah berbaloi menurut erra.. Dengan hidangan cerita yang sangat sangat menyentuh hati.. beri pelajaran.. Sempadan.. Dan penuh mesej tersirat...


Apa yang erra "dapat" dalam cerita ni?

Erra dapat belajar tentang "keindahan akhlak" dalam diri Prof.Fahri sang guru..



Alhamdulillah..!❤๐Ÿ’•







TQ wardah kosmetik dan Moeslema.com kerana sudi memilih Erra untuk review filem best ni.. Memang tidak mengecewakan.. Terbaik..๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ’•




⭐⭐⭐⭐ bintang erra kasi๐Ÿ˜๐Ÿ˜˜

Alhamdulillah.. terima kasih Tuhan.. <3 

Dec 18, 2017

Nasihat Datin Aisyah buat Erra Kyra


Selamat pagi dunia.. Salam rindu Akhirat!

Semalam..
Masih segar diingatan..

Perjalanan seharian yang berasa seperti bangun dari lena yang panjang..

Alhamdulillah..

Tq so much. For my lovely mama ros.. Kesayangan erra.. Tq sudi ambil anak macam erra jd anak angkat mama..

Ole2 kalau tak berbakul2 bukan mama namanya..

I is sebagai anak terharu macam jumpa mak!(umey) ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚






********



Perbualan dengan Datin Aisyah Mak entreprenuer vivy yusof..

Tengok erra ingat anak aunty.. Vivy pun macam erra lah.. Bla.. Bla..bla.(rahsia sembang haha)

Allah!

Aku yang dengar rasa macam suara doa dari langit..

Amin!!

Suka la kalau disamakan dengan org hebat.dengan harapan mampu setaraf dengannya..

Walaupun sedar diri ni banyak kurang boleh ker jdi sehebat dia..


Erra yang tak nonton cite pasal dia. Tak follow sangat dia  tapi selalu dengar pasal dia pun dah buat cukup kagum dengan nya..

Bagi erra..
Anak dia boleh hebat.. Mesti sebab doa mak nya juga hebat.. Mesti Datin Aisyah hebat juga solehah nya..



 " Erra teruskanlah buat sesuatu yang dari 
Hati.. Apa sahaja yang dari hati ,yang kita buat dan kita kata ,orang pasti dapat rasa baik dan manfaat nya " - Datin Aisyah



"Erra kalau nak berjaya.. Istiqomah jaga masa.. Contohi hal2 baik dari orang yang dah berjaya.. Dah brjaya tetap humble,down to earth.. Usaha jadi lebih baik dari masa ke semasa" - Mama Ros 










Tq mama ros kesayangan erra dan aunty dah sudi datang rumah.. Alhamdulillah baik nya Allah hantarkan orang2 yang baik..

Moga tamu membawa rahmat pergi nya penghapusan dosa2 ..

Dec 10, 2017

Zaheera Nur Qaisara 8 bulan?




lagi beberapa hari..
Genaplah anakda Zaheera Nur Qaisara 
8bulan.
cepat waktu berjalan tak terasa.

Alhamdulillah.


mengimbau kenangan buka hadiah bersama baru je rasanya macam semalam.
peluk dirimu yang mungil manis.. serba halus dan tak bermaya.


mama tahu Zaheera penyeri kami.

mama selalu panggil zaheera Qaisara. sebab Qaisara adalah puteri yang 
luarbiasa Allah pinjamkan buat mama.

kamu hadir bagaikan suatu episod yang tidak henti buatkan aku merasa..
untungnya menjadi seorang ibu..
syukurnya aku menjadi seorang ibu.
dan.

kerana itulah.
aku tidak berhenti putus.
mendoakan mereka terutama yang aku kenal.
diberikan rasa yang sama. sama macam aku rasa.

Alhamdulillah..

riang tidak terkata..

hari demi hari.. bulan berganti..
kedengaran berita2 kawan2 , sedara2 juga mendapatkan cerita yang luarbiasa.
zuriat yang Allah pinjamkan untuk bersama2 
dijaga.

aku gembira buat semua.

bukan aku cerita sebab doa aku.
tapi sebab doa kita bersama.aku tumpang bangga untuk menumpang bahagia.
moment itu mengingatkan sekali tentang hal yang terjadi dalam hidup ku./
macam mana aku menghargai sekali..
mereka yang tak putus simpati dan mendoakan aku.. 
ketika aku dalam dugaan 4tahun menanti cahaya mata dua malaikat ini..
aku tahu siapa mereka.
aku dapat rasakan.
Terima kasih semua...
doa kalian.. aku direzkikan untuk ada.
ada rasa bahagia punya mereka.














Yang aku sangka dapat teruna ternyata Allah kasi si dara..

senyum lah aku bahagia tak terkata..

yang aku nampak. dan terbayang..

aku dan dia saling ikatkan tocang rambut sama sama.
berkongsi segala khazanah pink bersama.
haha.





lucu sekali
i mean. comel sekali!


excited mama nak tunggu dia.nak scan jantina dia.
 dubdabdub macam ada yang masuk minang.

lepas scan.
 doktor kata.

"its hamburger!"

dah kenapa pulak doktor ni cakap ada hamburger. masa bila pulak aku makan burger .

yes. bukan monas. its hamburger!

ok.


metafora nya doktor ni. 
berjaya buat aku tercengang seketika.hm
*sepetkan mata,mulut senget.*

tak faham.meh aku fahamkan.

Monas: (tugu negara indonesia) pacak memanjang tinggi menjulang haha

Hamburger: ermm ermm.. macam hamburger lah. bayanglah sendiri haha (yer begitulah.. wkwkwkwkw ehm!istighfar.amboi suka)











ABANG!

yes. Dia lah abang kawasan dirumah nih. Dia seorang yang penyayang dan sangat sensitif kalau
bercakap tentang adiknya.

"bagi adik kat baim (kawan dia) pulang ya..?"

"gak! /atau tak!"jawapan nya.

Dia sayang adik. sebab tu dia suka cium pipi adik sampai adik rasa nak tendang dia.
Dia sayang adik peluk adik sampai adik menangis. menjerit seakan meminta tolong. 
"mama rimasss abang nihh" kalaulah adik boleh bersuara.

Dia sayang adik. kalau adik tidur suka bangun kan adik! sayangg sangat. (tak kira masa.nak ajak adik main mainan dengan dia)
Dia sayang adik. main mainan. sampai baling kene kepala. itu biasa. 
menangis lah adik. suara halilintar bergema seluruh alam semesta.


nak dicubit..?
sayang. tak de guna. kerna dia hanya faham bila kita pandai bijak mengolah kata. pujuk dan sayang dia. sampai dia faham dia seorang abang. bukan pakida!. 

Abang.. 

Abang Zav mama.,


"kalau abang Zav terbaca ni...
Abang kene ingat satu hal.
Abang lah pelindung adik. 
Abang lah kekuatan dan harapan adik.
pegang adik kuat2..
didunia penuh pancaroba. 
bantu adik. bimbing adik.
jangan pernah biarkan adik.
pimpin adik sampai adik berjaya dan bahagia didunia sampai 
kita berkumpul lagi di syurga.."









HABIT!

her habit! kembang hidung. i dont know lah why anak gegirl daku sorang ni hobi dia macam tu dari lahir sampai sekarang,.. tak tahu lah dosa mak dia kenapa dan kerana apa sampai jangkit kat anak. 
nak kata masa mengandung suka tengok orang korek hidung pun tak. haha

tapi.

ini lah yang membuatkan aku selalu kesian kat Zaheera. dan selalu doakan dia supaya dia selalu menjadi anak yang cantiik jasmani dan akhlak nya(ruhani nya)..

SYUKUR. 

dia sampai harini sihat pun dah satu anugerah hebat masyaAllah luarbiasa. tak bisa digambarkan kata kata syukur ku pada Tuhan yang Maha baik. Sungguh aku tak berdaya dan sunguh aku tak sanggup melihat mereka dalam sengsara dan derita..Allah maha tahu aku.

biarlah. ketepikan soal zahir. habitnya. 
yang aku tahu sekarang. aku kene selalu perbaiki lagi diri menjadi ibu yang benar. isteri yang benar.
anak yang benar. dan . MENJADI
HAMBA ALLAH YANG BENAR.


Aku lihat dia. 
ibarat aku melihat diiri sendiri.
aku sedar. Aku juga bukan cantik mana. tidak lah buruk mana.
tapi aku selalu yakinkan diri bahawa aku lah yang akan selalu dipandang Tuhan.
aku perbaiki mazmumah ku.
aku yakinkan diri. akulah paling dipandang Rasulullah. kerana itu aku cuba menjejaki akhlaknya.(walupun susah payah!.aku cuba.)
aku cuba yakinkan diri aku bukan dipandang manusiakerana cantik. keturuanan . pangkat atau harta. tapi kerana aku selalu bercerita dan berkongsi tentang DIA(Tuhan). walaupun. 
aku sendiri. (masih bertatih untuk kenal dan cinta akan Nya)








HARAPAN MAMA




kamu jadilah manusia yang selalu beri manfaat pada orang lain.. kumpulkan sebanyak2 banyak temen yang boleh membmbing kamu dan sama2 ke syurga nya.

gembira tidak mengapa. tapi jangan sampai ter over leka.

berbuat baik berpada pada.
tapi tidak lah buat baik sampai mudah merasa diri tak berdosa.
buat baik lah pada mereka yang tidak henti berkata tidak baik pada kau sampai dia sendiri lelah 
akan kejahatan dirinya.lelah untuk membenci. kau buat baik sampai dia bisa jatuh cinta!.


BERAT

ya. harapan mama berat tapi padat.
intinya.
Jadi lah 
anak yang bertaqwa.

 PENUH DENGAN PERKARA BERMANFAAT DAN KEBAIKAN DIDUNIA .


insyaAllah. kamu baca ni.
(walaupun mungkin mama dah tiada) 
mama tau kamu bisa. 

"Jadilah permata yang berharga ditengah manusia"





love.hugs. 









Dec 2, 2017

TENTANG UJIAN. SIAPA PERASAN.












Siapa perasan..

Allah akan menguji mengikut kesukaan ,kecintaan seseorang hamba terhadap sesuatu selain padaNya.

Andai kata dia suka berkawan. Dia pasti dibagi ujian tentang yang namanya kawan.
Kadang buat baik salah, buat jahat lebih lah salah. Disitu lah Allah uji untuk meninggikan derajat seseorang..kalau Allah sayang.

Andai kata..
 pula dia suka gile dalam dunia berbisnes. Dia pasti diuji dengan berkaitan dengan sekitar dunia bisnes. Ada saja masalah menyebabkan bisnes sedikit goyah..ada saja berkaitan dengan duit.. Masuk deras keluar juga sama.. Sebab Allah nak uji sejauh mana tulus dalam mengingati Nya sambil beribadah berniaga..

Andai kata..
Bercinta dengan seseorang..
Terlalu sayang sehingga selalu memikirkan selalu takut akan sebuah kehilangan. Setiap masa curiga dan cemburu.. Maka Allah ingin memperlihatkan Dia benar2 wujud dan lebih setia dari kekasih hati nya. Maka diberilah ujian yg berkaitan..

Andai kata..
Cinta berlebihan pada anak sehingga melebihi cinta dan ingtan pada Tuhan.. Ada saja cara Tuhan.. Diuji berkaitan anak, Menguji pula hamba nya sesuai dengan kamampuan hambanya.. Agar lebih dekat dengan Nya.

Andai kata.
Berlebihan suka pada diri..
Begitu juga cara Tuhan untuk mengingatkan Dia adalah layak dilebihkan dan diperhatikan.. Diberikan ujian berkaitan diri agar makin tinggi iman..

Andai kata.
Suka tahap maksimal pada hobi nya kerja nya. Sehingga Tuhan jadi nombor dua.. Tentulah ujian yang Tuhan hadirkan dalam bentuk berkaitan rapat tentang kerja dan hobi nya..

Dll...

Semua bukan kerna Allah benci..
Kerana Allah sayang..Allah nak kita selalu.Allah taknak kita jauh dengan syurga..

Allah kasi ujian supaya kita faham maksud(hikmah) Tuhan.. Supaya kita sedar kita sedang lalai.. Kita sedang menduakan Nya.. Kita sedang lebih kan dunia dari Dia yang Maha segala galanya..

Tapi.
Berapa ramai yang perasan.?

Tapi berapa ramai yang "melihat" maksud dari semua yang Tuhan ingin sampai kan..?

Tapi.
Berapa ramai yang mampu menundukkan diri.melepaskan ego nya untuk muhasabah diri dan mengakui kelalainya pada Tuhan..

Tak mudah.
Faham tak mudah.
Kita semua sama.
Di level yang Allah masih uji dan ingin Allah beri rasa faham Dia. Merenung dan fahami maksud tersirat dan tersurat.

Untunglah Allah masih uji kita.
Allah masih mahu kita.
Allah masih nak kita.

Sebab tu bila tanpa ujian..
Kita senang saja..
Kita perlu cemas..
kita perlu gelisah..
Berkerut dahi.

"Apakah Allah sedang tidak ingin aku..?"
maka terus takut untuk ketawa berlebihan, gembira berlebihan.. Risau ujian lebih berat sedang "otw datang". Cemas sekali, takut Allah dah murka pula. Risau Allah kasi dan kasi bahagia sampai kita hilang Tuhan..๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

Ada lagi..
Ada yang lebih memperihatinkan.
Lebih disedihkan..

Silap kita.
Silap kita lagi.

Bila ujian datang pula.

Kita semberono marah menggila. Mencaci hamun tanpa ada malu dan rasa ada dosa diri punca.

Lebih malang merasa Tuhan sengaja dan tidak sayang akan diri nya.

Malunya.

Malunya..

Malu....

Kita nak Allah. Tapi rupa nya kita belum kenal Allah. Kita belum faham apa "hint" Allah. Kerana rasa cinta kita hanya pada dunia nya saja.

Sudahlah.

Allah tunggu dah. Allah masih nak kita sama sama cinta dan faham Dia.

Tulisan ini pun rupanya sebuah ujian juga..
Allah yang beri rasa dan buat hati ingin menulis disini. Padahal bole
h saja simpan dan diam sendiri.

Sebab Tuhan masih ingin kita sama2 faham kerja Dia.

......

UJIAN

- tanda Allah sayang
- ada bentuk nikmat susah dan senang
- tanda Allah ingin meninggikan derajat kalau orang itu orang yang Allah masih sayang dan peduli(Orang beriman & bertaqwa)
- adalah markah yang akan dibawa untuk disana.pengadilan terakhir.
- kemewahan berlebihan kesenangan tanpa syukur dan ibadah.tanda Allah dah makin benci.. Allah biar serba bersenang2 didunia biar dineraka tersiksa.. Allah..
- mematangkan seseorang fizikal,mental dan ruhani.
- waktu yang berkualiti untuk merenung(muhasabah diri) dosa apa yang belum ditaubatkan yang menghijab/menghalang.









#pesananbuatdirikuselalu #samasamapunyaujian #ujiantandaAllahsayang #tiadaujianistighfarselalu #perlumenangisselalu #dekatkankamiyaAllah #fahamkankamiyaAllah #tinggikanderajatkamiyaAllah #sampaimati

-www.errakyra.com

Nov 28, 2017

CARA UNTUK JADI AWET MUDA SELALU






Apakah kamu ingin awet muda?



1. TIDAK MEMBENCI
Jangan sekali-kali membenci seseorang walaupun dia berbuat kesalahan kepadamu tetapi doakan dia untuk berubah dan menjadi baik

2. TIDAK BERKELUH KESAH
Jangan berkeluh kesah karena apa yang kita alami sebuah proses untuk kita menjadi lebih dewasa dalam banyak hal ,sebaliknya perbanyaklah berdoa kepada Tuhan.

3. HIDUP SEDERHANA
Hidup sederhana walaupun punya kedudukan tinggi & harta melimpah karena apa yang kita terima semuanya titipan

4. BERPRASANGKA BAIK
Senantiasa berfikir positif meskipun kerap ditimpa musibah karena dari setiap persoalan kita dapat merasakan bahwa Tuhan tidak pernah memberi cobaan melebihi kekuatan kita

5. SELALU TERSENYUM
Senyumlah walaupun hati terluka karena hinaan orang dengan  satu pemahaman  vkita mengampuni dia karena dia tidak tau apa yang dia perkatakan kepada kita .

6. SELALU MEMBERI
Gemar memberi dan berbagi walaupun kita tidak berlebih karena kita sesungguhnya bendahara Tuhan didunia ini .

7. BERDOA TANPA SEPENGETAHUAN MEREKA
Jangan lelah dan jemu jemu selalu mendoakan sahabat -2 kita untuk kebaikan mereka tanpa  sepengetahuannya.

8. TIDAK DENGKI & IRI HATI
Jangan iri & dengki dengan kejayaan dan kesuksesan teman-teman anda, karena setiap orang yang menerima lebih akan diminta lebih dalam hidup ini , sehingga kita tidak perlu iri

9. MUDAH MEMAAFKAN
Jangan merasa malas dan susah dalam memaafkan kesalahan orang lain, karena terdapat kelegaan dan ketenangan dalam kita memaafkan

10. HINDARI PERMUSUHAN
Jangan menganggap orang yang berbeda pendapat sebagai lawan, karena sesungguhnya dia tetap saudara kita yang kita kasih dan sayangi

11. BANYAK MEMBACA AL-QUR'AN/DAN YANG BERMANFAAT
Sebaik baik bacaan adalah Al-Qur'an. Beribu-ribu keutamaan dalam membaca Al-Qur'an. Setiap satu huruf ada 10 pahala dan disaksikan oleh malaikat. Rumah yang dibacakan Al-Qur'an akan terhindar dari syetan

12. BANYAK MEMBACA SHOLAWAT/ISTIGHFAR
Sholawat itu lebih ampuh dari pada segala mantra yang kita miliki. Tidak ada yang bisa mengalahkan keampuhannya daripada sholawat. Semakin banyak dibaca, semakin banyak kebaikannya.









Semoga bermanfaat....













-sumber group

Nov 4, 2017

Kenapa Allah uji hamba Nya..







ALLAH TAHU ENGKAU MAMPU
๐Ÿท๐Ÿท๐Ÿ‚๐Ÿท๐Ÿท๐Ÿ‚๐Ÿท๐Ÿท


Saudaraku..
Allah tahu engkau mampu..
_Karena Allah Subhanahu wa Ta’ala tidaklah membebani engkau kecuali Allah tahu engkau mampu menghadapinya, mampu melewatinya.._

๐Ÿ”ด Allah Ta’ala berfirman :

ู„َุง ูŠُูƒَู„ِّูُ ุงู„ู„َّู‡ُ ู†َูْุณًุง ุฅِู„َّุง ูˆُุณْุนَู‡َุง

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Qs. Al-Baqarah 286).

Saudaraku..
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam pun menganjurkan kita untuk senantiasa meminta pertolongan pada Allah..
Dalam setiap permasalahan..
Dan dalam apapun keadaan..

๐Ÿ”ด Beliau shalallahu alaihi wasallam bersabda :

ุงู„ْู…ُุคْู…ِู†ُ ุงู„ْู‚َูˆِู‰ُّ ุฎَูŠْุฑٌ ูˆَุฃَุญَุจُّ ุฅِู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ู…ِู†َ ุงู„ْู…ُุคْู…ِู†ِ ุงู„ุถَّุนِูŠูِ ูˆَูِู‰ ูƒُู„ٍّ ุฎَูŠْุฑٌ ุงุญْุฑِุตْ ุนَู„َู‰ ู…َุง ูŠَู†ْูَุนُูƒَ ูˆَุงุณْุชَุนِู†ْ ุจِุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَู„ุงَ ุชَุนْุฌِุฒْ ูˆَุฅِู†ْ ุฃَุตَุงุจَูƒَ ุดَู‰ْุกٌ ูَู„ุงَ ุชَู‚ُู„ْ ู„َูˆْ ุฃَู†ِّู‰ ูَุนَู„ْุชُ ูƒَุงู†َ ูƒَุฐَุง ูˆَูƒَุฐَุง. ูˆَู„َูƒِู†ْ ู‚ُู„ْ ู‚َุฏَุฑُ ุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَู…َุง ุดَุงุกَ ูَุนَู„َ ูَุฅِู†َّ ู„َูˆْ ุชَูْุชَุญُ ุนَู…َู„َ ุงู„ุดَّูŠْุทَุงู†ِ

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Akan tetapi, keduanya tetaplah memiliki kebaikan. Bersemangatlah atas hal-hal yang bermanfaat bagimu. minta tolonglah pada Allah, dan jangan engkau lemah. Jika engkau tertimpa suatu musibah, maka janganlah engkau mengatakan, ‘Seandainya aku berbuat demikian dan demikian.’ Akan tetapi hendaklah engkau mengatakan: ‘Ini sudah menjadi takdir Allah. Setiap apa yang Dia kehendaki pasti terjadi.’ Karena perkataan ‘seandainya’ dapat membuka pintu syaiton.”
 (HR. Muslim 2664)

๐Ÿƒ _Semoga Allah mudahkan kita dalam kebaikan, keberkahan serta kemudahan.._

๐Ÿ“œ Penyusun | Abdullah bin Suyitno (ุนุจุฏุงู„ู„ู‡ ุจู† ุตูŠุชู†)

๐Ÿ“ Disusun 12 Jumadal Awwal 1437 H / 21 Februari 2016

๐ŸŒ Web | shahihfiqih.com/tazkiyatun-nafz/allah-tahu-engkau-mampu/

Nov 2, 2017

10 Sifat Istri Yang Membuat Rezeki Suami Mengalir Dengan Sangat Deras.






10 Sifat Istri Yang Membuat Rezeki Suami Mengalir Dengan Sangat Deras.


๐ŸŒด๐Ÿ“š๐Ÿ“–๐ŸŒท๐Ÿ‘ธ๐Ÿป๐ŸŒป
_
Banyak suami yang mungkin tidak tahu kalau rejekinya dengan izin Allah mengalir lancar atas peran istri._
Memang tidak dapat dilihat secara kasat mata, tetapi dapat dijelaskan secara spiritual kalau 10 karakter istri ini _‘membantu’_ menghadirkan rejeki untuk suaminya.



1. Istri yang pandai bersyukur
Istri yang bersyukur atas semua karunia Allah pada hakikatnya dia sedang mengundang tambahan nikmat untuk suaminya. Termasuk juga rejeki.
Miliki suami, bersyukur. Jadi ibu, bersyukur.
Anak-anak dapat mengaji, bersyukur.
Suami memberi nafkah, bersyukur.

2. Istri yang tawakal kepada Allah
Di waktu seseorang bertawakkal pada Allah, Allah akan mencukupi rejekinya.
_“Dan barangsiapa yang bertawakkal pada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan) nya.”_
_(QS. Ath Thalaq : 3)._
Bila seseorang istri bertawakkal pada Allah, sementara dia tidak bekerja, dari mana dia dicukupkan rejekinya.
Allah akan mencukupkannya dari jalan lain, tidak selamanya harus langsung diberikan pada wanita itu.

3. Istri yang baik agamanya
Rasulullah menjelaskan kalau wanita dinikahi karena empat perkara.
_Karena hartanya, kecantikannya, nasabnya dan agamanya._
_“Pilihlah karena agamanya, niscaya kamu beruntung”_
_(HR. Al Bukhari dan Muslim)._
Beruntung itu beruntung didunia dan di akhirat.
Beruntung didunia, salah satu aspeknya yaitu dimudahkan mendapatkan rejeki yang halal.
Coba kita perhatikan, insya Allah tidak ada satu pun keluarga yang semua anggotanya patuh pada Allah lalu mereka mati kelaparan atau nasibnya mengenaskan.

4. Istri yang banyak beristighfar
Diantara keutamaan istighfar yaitu mendatangkan rejeki.
Hal semacam itu dapat dilihat dalam Surat Nuh ayat 10 sampai 12. Kalau dengan memperbanyak istighfar, Allah akan mengirimkan hujan dan memperbanyak harta.
_“Maka saya katakan pada mereka, ‘Mohonlah ampun pada Tuhanmu’, sesunguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan padamu dengan lebat, memperbanyak harta dan anak-anakmu, mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan* (juga di dalamnya) *sungai-sungai untukmu”_
_(QS. Nuh : 10-12)._

5. Istri yang gemar ber silaturahim
Istri yang gemar menyambung silaturahim, baik pada orang tuanya, mertuanya, sanak familinya, serta saudari-saudari seaqidah, pada intinya ia tengah menolong suaminya membuat lancar rejeki.
Sebab keutamaan silaturahim adalah dilapangkan rejekinya dan dipanjangkan umurnya.
_“Siapa yang suka dilapangkan rizkinya dan dipanjangkan umurnya hendaklah dia menyambung silaturrahmi. ”_
_(HR. Al Bukhari dan Muslim)._

6. Istri yang suka bersedekah
Istri yang suka bersedekah, dia juga pada hakikatnya sedang melipatgandakan rejeki suaminya.
Sebab salah satu keutamaan sedekah seperti disebutkan dalam surat Al Baqarah, akan dilipatgandakan Allah sampai 700 kali lipat.
Bahkan sampai kelipatan lain sesuai kehendak Allah.
Bila istri diberi nafkah oleh suaminya, lalu sebagiannya ia gunakan untuk sedekah, mungkin tidak segera dibalas melaluinya.
Tetapi bisa jadi dibalas melalui suaminya. Jadilah pekerjaan suaminya lancar, rejekinya berlimpah.
_“Perumpamaan orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir ada seratus biji. Allah melipatgandakan* (ganjaran) untuk siapapun yang Dia kehendaki. Dan Allah Mahaluas lagi Maha Mengetahui. "_
_(QS. Al Baqarah : 261)._

7. Istri yang bertaqwa
Orang yang bertaqwa akan mendapatkan jaminan rejeki dari Allah _£Subhanahu wa Ta’ala._
Bahkan ia akan mendapatkan rejeki dari arah yang tidak disangka-sangka.
Seperti firman Allah dalam surat Ath Talaq ayat 2 dan 3.
_“Barangsiapa bertaqwa pada Allah, niscaya Dia akan mengadakan jalan keluar baginya serta memberinya rizki dari arah yg tidak disangka-sangka”__
_(QS. At Thalaq : 2-3)._

8. Istri yang selalu mendoakan suaminya
Bila seorang ingin mendapatkan suatu hal, ia perlu mengetahui siapakah yang memilikinya.
Ia tidak dapat mendapatkan suatu hal itu tetapi dari pemiliknya.
Begitulah rejeki.
Rejeki sebenarnya adalah pemberian dari Allah Azza wa Jalla.
Dialah yang Maha Pemberi rejeki.
Jadi jangan hanya mengandalkan usaha manusiawi tetapi perbanyaklah berdoa memohon kepadaNya.
Doakan suami supaya selalu mendapatkan limpahan rejeki dari Allah, dan yakinlah bila istri berdoa pada Allah untuk suaminya pasti Allah akan mengabulkannya.
_“DanTuhanmu berfirman : Berdoalah kepadaKu niscaya Aku kabulkan”_
_(QS. Ghafir : 60)._

9. Istri yang suka shalat sunnah di waktu dhuha
Shalat waktu dhuha adalah shalat sunnah yang luar biasa keutamaannya.
Shalat di waktu dhuha dua raka’at setara dengan 360 sedekah untuk menggantikan hutang sedekah setiap persendian.
Shalat sunah kala dhuha empat rakaat, Allah akan menjamin rejekinya sepanjang hari.
_“Di dalam tubuh manusia ada 360 sendi, yang semuanya harus di keluarkan sedekahnya._
_”Mereka (para sahabat) bertanya, “Siapakah yang dapat melakukan itu wahai Nabiyullah?”_
Beliau menjawab, _“Engkau membersihkan dahak yang ada didalam masjid adalah sedekah, engkau menyingkirkan suatu hal yang mengganggu dari jalan adalah Jadi bila engkau tidak menemukannya (sedekah sebanyak itu), jadi dua raka’at Dhuha telah mencukupimu.”_
_(HR. Abu Dawud)_
Allah ‘Azza wa Jalla berfirman, _“Wahai anak Adam, janganlah engkau luput dari empat rakaat di awal harimu, niscaya Saya cukupkan untukmu di sepanjang hari itu.”*_
_(HR. Ahmad)._

10. Istri yang taat dan melayani suaminya
Salah satu kewajiban istri pada suami adalah mentaatinya.
Selama perintah suami tidak dalam rangka mendurhakai Allah dan RasulNya, istri wajib mentaatinya.
Apa hubungannya dengan rezeki? Ketika seorang istri taat pada suaminya, jadi hati suaminya juga tenang dan damai.
Saat hatinya damai, ia dapat berpikir lebih jernih dan kreatifitasnya muncul.
Semangat kerjanya juga menggebu.
Ibadah juga lebih tenang, rizki mengalir lancar.

Semoga Allah SWT senantiasa memudahkan Rizki Anda..
Aamiin ya Rabbal Alamin.


*ุงู„ู„ู‡ู… ุตู„ ุนู„ู‰ ู…ุญู…ุฏ ูˆุขู„ ู…ุญู…ุฏ*




 ๐Ÿ™๐Ÿป












Oct 30, 2017

tips DEWS INDONESIA MALAYSIA dalam membina persahabatan.





   Tips DEWS dalam membina persahabatan.



Konsepnya satu..

BERSATU HATI

(ingatan buat diri ku yang masih banyak kurang dan perlu belajar lebih lagi..)
Saling bertolak ansur.. 
Jangan ego.. 
Jangan menang sendiri.. beralah dan belajar mengalah
positive thinking
Buat apa keputusan bersama
jujur
tenang
tidak memecah belahkan(mengata sahabat dibelakang,mengumpat)
Dan yang utama adalah saling 
Menguatkan tentang agama..
(kerana sifat lumrah manusia khilaf dan mudah lupa)


Nampak macam mudah tapi berapa ramai yang bertahun2 berteman tapi terkandas dihujung jalan..? 

Ramai. 

Bermacam macam manusia dengan sikap (nafsu) mereka sendiri. 

Allah perhati je. 

Allah kan dah janji.. 
Tak kan rugi orang yang bersabar. 
Takkan rugi kita merendah diri. 
Takkan rugi kita tidak sombong. 
Tidak akan rugi kita bersedekah. 
Tidak akan rugi kita bersilaturahmi.. 

Malah.. 

Ini lah jalan jalan pintas menuju REZKI. 

konsep rezki itu pelbagai. 

Bukan duit semata. 

Boleh jadi tentang berkaitan dengan hati

ada sahabat.

Kita sedih. Dihiburkan. 
Kita marah. Ditenangkan
Kita kesal. Dipositivekan
Kita benci. Dilupakan. 
Kita lapar.  Dibelanjakan
Kita sibuk. Tetap dipedulikan diperhatikan. 
Kita bosan.. Boring..  Kita diajak sembang. Ketawa dan bergurau sehingga lupa akan kesusahan dan ujian yang ada. 

Hebat nya kuasa REZKI BERSAHABAT. 

"KALAU DENGAN MANUSIA PUN KITA BERSAHABAT DIBALAS MACAM ITU SEKALI..  APATAH LAGI BILA KITA BERSAHABAT DENGAN TUHAN.. "





Behind the scene shooting untuk profile DEWS

 Set up Tempat "gue ngomong";)

 Kak puput with sign "peace"
 Makan duyuu^^
   Team get ready to shoot! 
Sultana Cirebon is here! TQ sis Dhila.. enak bangett






Boleh kah kita bersahabat Tuhan..? 

Tak pernah dengar kan..?? 

Boleh. 

Sangat sangat boleh. 

Itu yang selalu ditanamkan.. diingatkan selalu oleh kedua orang tua erra dan arwah datuk.. 

Kita sedih.  tak mengapa.. Kita masih ada Tuhan..
Kawan kita Tuhan.
  Nangis lah.. 
 Esok2 tiba2 ada saja org tak dikenali atau siapa2 tamu hantar makanan. 
 Makanan tu rupanya buat kita lupa akan kesedihan. 
 Kita tak perasan kan?? Itulah respon sahabat kita diatas..  Yaitu Tuhan.. 

Kita teringinn sangat.. 
 Kita mahu tapi kita tahu kita tak mungkin dapat..  Atau kita rasa tak mengapa tak dapat..  Kita syukur dah apa yang kita dah punya..  Sambil bisik dihati bicara pada sahabat kita Tuhan. 

Dia dengar ker?? 

Dengar. 
Sangat sangat dengar..  
Sekelumit apa yang terlintas itu pun Allah dengar.  Apa yang nafas kita hembus kan berapa jutakali pun Tuhan itu tahu. 
Tuhan ada kuasa MAHA. 
Tanpa mengira dia boleh tahu berapa
Tanpa perlu cari tahu dia dah tahu dulu

Bukan macam kita.  
Apa2 tanya pak google hehe

Ok. Kita bisik lah apa yang kita teringin tanpa sedar Tuhan rupanya respon. 
Tup2..  Menang tiket umrah free..  YaAllah. 
Duit takde tapi sampai juga kaki ke tanah masjidil haram.. (pengalaman teman)
MasyaAllah.. 



Itu banyak sangat berlaku.. 

Tanda2 kecil selalu kita tak perasan sebenarnya sahabat kita Tuhan respon.. 
Kita saja taknak percaya sikit pun taknak dirasakan.  Apatah lagi menghargai itu dari Tuhan. Kita fikir apa kita punya dan dpat dari hasil usaha kita.  Ibu bapa kita.  
Manusia. 

Hakikatnya semuanya dari Tuhan. 

Sebabtu kalau kita susah hati.. 
Tapi tiada apa2 respon dari Tuhan kita kena gelisah kita kene cemas..  
Takut takut Tuhan sedang tidak suka lagi pada kita.  Tuhan diamkan kita. 
Allah.. 
sedih.. 
Tuhan tak respon permintaan kita.  
Rupanya ada dosa2 kita pada Tuhan yang membuatkan terhalang..  
Atau mungkin kita saja yang bodoh.  
Diam nya Tuhan bermakna itu lah yang terbaik. 

Kalau dengan kaya kita sombong.  Buat apa? 

Kalau kita baik tapi kita jahat dengan Tuhan. Tak dengar kata Tuhan buat apa..? 

Kalau kita ramai kawan tapi kita tak kawan dengan Tuhan buat apa?  

Sia - sia

Tiada nilai bekalan untuk dibawa kesana.. 


*erra wake up!

...........................




Kak Tiesa ,kak Meisya,Sis Dhila , Sis Riry , Kak ani,Kak Puput ,Kak Lina



Sahabat DEWS 
DE WOMAN STATION
community dua negara





************************************





















Cukup lah erra sharing sampai disini.
see you again!
sampai ketemu dilain entry ya!^^







                 

Oct 22, 2017

CARA RAJIN SOLAT TANPA TERLAMBAT







Assalam,,!!
ini beberapa tips yang Erra terlintas untuk share dengan pembaca.
Kalau rasa rasa merapu boleh lah angkat kaki dari sini huhu
senang kan. :P
takde sape paksa wakk
(Ini adalah entry rujukan untuk Erra seaidainya kalau erra lupa..dan mula lalai huhu mudah mudahan 
Erra dan kawan kawan Erra bisa istiqomah utamakan Tuhan..)







1. SAIKO.KITA YANG KUASAI FIKIRAN KITA.

Maksud disini contoh masa kita nak main hp main komputer atau main apa je hehe tetibe azan!
wah. camne pulak kans..? So masa ni lah kita kene fokus kepala kita dan katakan..

"Allah yang utama.. Dahulukan hak Tuhan.. kamu mampu..kamu mampu!"

cakappp terus.. sampai kita tinggalkan semua dunia kita. 
haa masa tu lah tanpa sedar .. sedang kita berwudhuk dan angkat takbir.. 
Syaitan dan kuncu2 nya tengah saling bertumbuk saling menjerit2 bengang kepanasan. sakit hati!! sakit hati macam orang putus cinta eh! haha





2. GAMES.pasang Jam loceng atau set kan dalam kepala ini game.kau mesti menang!

10 atau 5 minit sebelum azan. aku harus diatas sejadah.. 
bisik kat diri sendiri dan katakan..

"Kalau kau berjaya..bermakna kau hebat"

haha.. bukan nya apa.. bukan lah nak suruh nak ajar korang rasa diri hebat buat beribadah haha jangan salah faham lak.. Maksud kuh disini ialah..
kita cabar diri kita! kita jadikan hal ini satu "GAME" dan kau sedang berada dalam dunia game tu..hehe tentulah kita nak menang! menang dan hebat dari setan! haa! kan best kalau menang!! haha

nampak macam mudah hakikat nya tak semua orang mampu oii.. dalam dunia yang sedang menggamit gamit ni tetibe kau nak tinggalkan serta merta demi menunggu azan! memang power lah! lagi power kalau kau tunggu azan tu kat masjid (bagi lelaki) haha cayalah! RESPECT !!




3. DEAL.Suruh sesiapa ingatkan kau.

contoh kau ada mak. kau mintak mak kau ingatkan kau kalau nak tidur kejut kan bangun waktu sekian2.. Contoh kau ada adik atau kakak suruh diorang bantu kejutkan. ingatkan waktu jam untuk kau bangun! bangun dan ready di sejadah.ready untuk sembah Tuhan.

waktu ni.. mungkin tanpa sedar.. Allah tengah nilai kau. tengah kasi ganjaran besar pada kau.
bayangkan.. kita dah niat buat baik je..

 contoh

niat: "nak kutip sampah lah kalau aku lalu kat taman nanti"


Allah dah kasi pahala dulu! itu janji Tuhan dalam kitab AlQuran..Walaupun kau lalu kat taman kau (lupa) kau tak kutip pun sampah. .yaAllah.. baiknya Allah.

apatah lagi kita tidur dah niat nak bangun untuk siap awal solat! lagilaahhh mulia. lagilah berganda pahala.. sekalipun terlewat jugak.. pahala niat dah comfirm2 masuk dulu. Baikkan Allah??!




4. 24 jam bertapa di Masjid ! 

haha itu kalau kau jenis rajin dudukk je kat masjid. comfirm solat selalu awal..





5.Sediakan Sejadah depan mata. telekung atau kopiah depan mata.

automatik.. setiap korang lalu dan lihat. korang akan rasa serba tak kena . serba salah.untuk melewatkan solat.

Dan InsyaAllah lama2.. solat selalu jadi awal kerana kita dah nampak sejadah depan mata selalu.^^





6.MAIN DENGAN API, atau

buat ni gagal.buat nombor 2 gagal! nombor 3 gagal! semua lah gagal!! Kau memang loser giler.. jenis tahap dah terbiasa sangat sampai kau memang susah gila nak dapat solat awal waktu.. jangan kau awal waktu. solat pun selalu tangguh2.tinggal2 kan.

SEDIA LILIN. LIGHTER KAT SEBELAH. NYALAKAN.
KALAU KAU TERLAMBAT . KAU NYALAKAN. DAN SENTUH API TU SESAAT.. ESOK2 KAU UP KAN SIKIT..  2SAAT. KAU BUAT PERJANJIAN DENGAN DIRI KAU 

"Kalau aku gagal harini aku kene hukum diri aku"

begitu juga jika kau tertinggal solat.



OK. Kalau rasa macam eksperimen ni kejam sangat hahahaha

Aku suggest kan.. Kau niat tebus dosa saja.

apa itu tebus dosa??

SEDEKAH. 

kau lambat harini kau sedekah lah kat siapa2..kau belanja makan lah siapa2.. Kau dah tangguh2 kan solat harini.. kau niatlah sedekah juga.. kau tertinggal solat. taubat. ganti solat! dan sedekah juga!! niat Allah sudi pandang dan bimbing lagi agar menjadi orang yang semakjn hari semakin baik dalam hal ibadah.









InsyaAllah..
Kita usahakan yang kita mampu..
ini adalah tips yang dah beberapa kali erra cuba dan berjaya..
doakan.. Semoga bisa istiqomah..

insyaAllah..bak kata syaheizy sam.
"dimana ada kemahuan disitu ada jalan"

kata Tuhan pula..

Man jadda wajada..
"siapa yang bersungguh sungguh pasti berhasil"




















barang ready stok lagi!.
jubah gamis set (bapa dengan anak)
size tersedia anak 0-2th sahaja
berbagai warna pastel 
bisa pesan via 
whatsapp 6281210003451 Indonesia

Whatsapp agent Malaysia 018-9584845