Apr 28, 2017

KISAH PEMBANTU DAN AKU










"YaAllah maafkan aku..

Aku mungkin begini..
Kadang emosi tak menentu..

Harini dah terbuat pembantu aku sendiri menangis.. Ibu Lily nama nya.. 





yaAllah berdosa nya.. 
niat aku bukan nak buat
 dia nangis .. tujuan nya biar bagi faham..
Kadang jiwa ni emo juga kalau kita ajar tak masuk2 dalam kepala.. 
Benda simple.
Bersihkan marmar hitam biar berkilat(takdelah kilat macam dalam iklan tu..maksudnya jelas bersih)..
Aku ni bukan lah pembersih.. tapi kalau dah mindset nak lah bilik air ala2 hotel 5star.. akan gagah lah juga..tak mahulah kerak degil..huhu

Nak cantik dan bersih selalu..
Lagi lagilah.. tandas adalah hal utama bila kita nak bertemu Tuhan.. nak sembahyang 5kali sehari .. kalau boleh setiap kali masuk tu semangat je tengok bilik air berkilat,suci bersih.. 
Kalau bak kata arwah datukku.. bersih suci nya lantai tu kalau boleh buat tidur atau bersolat.. haa
jangan kan najis..habuk dan daki pun takde..huhu
Sebab tu Arwah datukku tabiat nya terkenal setiap kali masuk tandas awam/orang lain.. dia jirus(bersihkan) dulu keseluruhan lantai.. agar najis tiada.. dan kalau mercik ke kain pelikat atau seluar pun masih tak was was...sambil niat bersihkan hati dari kotoran mazmumah.. itulah juga ajaranyang ditanamkan kepada anak cucu dan anak muridnya...

okay berbalik kisah awal saya tadi..huhu

Sambil dia (maid) tonyoh2 berus tu saya terdengar sesuatu..
lain macam jer..
sok sek sok sek dari luar saya dgr 

rupanya betul sangkaan ku..
suaru orang nangis..

Allah..

aku perlahan lahan mengintip..dan memastikan arah datangnya bunyi tangisan tu..

Terus aku masuk jenguk ke bilik air.. Jelas bunyi dari dalam..

comfirm. Sah suara dari dalam.. Bu lily sedang mengesat airmata..

aku tergamam.. terkedu.. 

berdesup.. rasa bersalah pekat dihati..

terus aku berkeras hati sambil bersuara seakan tiada apa dan lupa apa yang berlaku tadi..

"Laa kenape sedih2 ni.. Jangan lah sedih2.. nangis sebab erra ker..? tadi bukan erra marah.. erra tegur je.. iya  sama2 sedang belajar.. jangan lah sedih2 camni.." 
Terus dia cecepat keluar.. campur malu campur sedih huhu..

flashback dari sinetron kami huhu..

Aku ni dah lah tengok zavier dah mula meragam.. harini pulak keluarga dari Malaysia nak datang harini juga zavier tetibe demam.. tpi Alhamdulillah demam xkuat.. dia tidur je.. yang aku kenal pulak budak ni jenis antibodi kuat.. susah nak sakit.. stress juga maid buat hal time zavier rengek nak kepit ngan kita.. nak sambung tidur.. ajar pulak  tak masuk2.. huhu...

Ya salah aku juga..
Kadang cara tegur mungkin nada nya tidak kena.. mula2 memang slow.. tapi kalau menjawab2.. tak nak mengaku memang salah.. (kita nmpak kotor dia kata bersih😂. Adeh.. stress mak.. terpaksa ajarkan dulu cara menyental macam mana.. bayangkan dengan perut dah jadi penguin obes..T__T 

Kalau mampu buat sendiri.. memang malas suruh2 orang nih.. huhu yaAllah bagilah aku kekuatan melawan emosi dan nafsu..

"YA Allah.. Bantulah (maid2ku) pembantu ku kuatkanlah jiwa dan hati mereka yaAllah.. bimbinglah mereka selalu.. pandulah hati mereka selalu.. ajar kan mereka selalu.. berikan kebahagiaan , kasih sayang , ketenangan dan keikhlasan selalu dihati mereka.. dan diantara kami..."





Sungguh..

Kali ni aku sayang pembantu2 yang ada ni.. 

(pernah pengalaman dapat pembantu mulut kurang a***..mungkin mood nak cerita datang saya cerita lah.. yang pastinya tragis juga.. last2 asyik kita je mengalah demi nak jaga hati dia..dahlah first time ambil pembantu..sekali terkena pulak pembantu yang sangat tak membantu..mendatangkan mazmumah lagi adelah haha geram kalau ingat ^^' relax erra relax...)

betul.. kali ni rasa sangat terbantu.. dengan adanya mereka yang aku sayang..

Bu lily , Cik Lilis (nenek sedara Zavier kadang2 selalu dtg bantu jaga Zavier) , Suster Asih .

Selalu saja mereka ni taat, ikhlas mendengar kalau kita menyampaikan ilmu.. kebanyakan mereka dari latar belakang orang susah dan kurang beragama.. ada yg baru peluk islam(Bu Lily).. 

Tanggung jawab aku besar juga.. amanah aku jaga kebajikan dan perhatian dari sudut yg aku tahu mereka tidak tahu.. terutama bab2 taharah dan fardhu ain.. memang berat tapi rasa bahagia kerana dapat membantu..saling memerlukan.. bukan aku saja perlukan mereka..



Hurmm touching pulak dah.. camne ni nak pujuk..
Taulah kalau aku kalau dah marah.. setan pun tekencing.. tpi tadi rasanya takdelah marah2 teruk sangat.. huhu.. "

diary online
Jakarta.
selepas zohor
seminggu sebelum kejadian melahirkan Zaheera 16.4.2017



                                          Zaheera umur 9 hari .. sedang break time . istirehat dari photoshoot ^^
                                                                                             Suster Asih dan Zaheera jadi model sat.. ^^

# TIPS SIAPKAN PEMBANTU SEBELUM MEREKA MEMBANTU

1.PERKENALAN  

Kenal kan diri. pandangan pertama tentang kita bermula dari awal perkenalan.. Dari situ ada titik mula "respect"
pembantu terhadap majikan nya..jadi bertutur tegas tapi berhemah..jangan terlalu berlawak tapi jangan terlalu serius.. kenalkan diri dan suasana keadaaan rumah yang akan dia lalui sehari hari.. 
supaya dia cepat faham dan tidak terlalu kaku andai esoknya mula kerja..

2.TERAPI MINDA 
cerita kan pada nya tujuan utama dalam bekerja dengan kita.. dan ceritakan bagaimana bekerja (sebagai pembantu) tetapi menurut islam.. berlandaskan yang Tuhan suka.. berkerja niat beribadah mengurangi beban orang lain.. maka dapat pahala.. bukan lah niat semata mata sebab duit sahaja maka yanga dapat duit sahaja.. KAN UNTUNG KERJA DAPAT PAHALA DAN DUIT SAMA..

3.BERTEGAS
part ni kene bertegas dan berulang kali ingatkan.. pesan.. bab fardhu ain.. cara bersihkan kencing anak di tilam.. cara menyucikan najis dilantai bukan nya main asal je lap..tak pasal2 satu rumah bernajis . tak sah semua solat orang dalam rumah rupanya.. (kebanyakan pembantu belajar tidak tinggi..dan walaupun islam tapi benda asas islam sendiri tidak tahu/tidak belajar) maka disini lah peranan kita sebagai majikan mereka . tanggung jawab kita terhadap mereka.. kita beritahu atau kita datangkan ustazah sebulan /seminggu sekali kursuskan(ajarkan) mereka..

4.TERUS TERANG
ceritakan apa yang kita suka dan apa yang kita tidak suka /kita larang.. adab peraturan dalam rumah.. batas aurat.(ceritakan dalam islam ada batas aurat kerja) boleh sengseng lengan baju jika bekerja tak berdosa.. Bagi yang tidak berjilbab..biasakan (belajar) pakai.. (majikan sediakan pakaian sopan dan tudung yang mudah disarung dan selesa) kerana bila kita biarkan. tidak tegur.. maka diakhirat kita (majikan) akan ditanya.

  Disini diawal bicara ini penting kerana.. mereka sudah sedia diri mendengar dan mencatat didalam kepala.. kalau terlambat cakap..risau dah terbiasa.. dah sebati.. kita nak tegur salah pun dah terlambat.. dah (tak sedap ) ganjal rasa nak tegur hehe kan tak best dah camtu.. contoh tak suka ketiak busuk.. terus terang jer saya tak suka.. bla..bla.. gitu gini.. simple. insyaAllah mereka akan usaha dan tak buat..^^

5.UTAMAKAN JUGA YANG UTAMA

masa ni juga cakap apa yang utama sebelum mula kerja.. pastikan solat dah selesai.. solat sama2.(solat berjemaah) kalau nak bekerja pastikan hal anak kita selesai baru hal lain.. selalu ingatkan mereka yang mereka punya keluarga.. dan suami.. selalu bertanya kabar. (diluar jam kerja)


6. SANTAI
santai.. anggap mereka seperti keluarga sendiri..layan mereka seperti mereka kakak atau ibu kita.. TAPI INGAT jangan berlebihan kerana fitrah mungkin... manusia ni cepat lupa.. kadang dibagi betis mahunya peha. jadi buat baik berpada pada .. buat jahat jangan sekali... selalu ajak komunikasi (sembang) selitkan setiap bicara kita dengan pengisian(ilmu) .. kerana mereka juga manusia bukan robot perlukan perhatian dan kasih sayang.. kadang dengan ilmu yang mereka tidak tahu jadi tahu itupun sudah buat mereka terhibur.. hargai sekali sekali mereka dengan buah tangan atau hadiah(duit poket lebih) ingatkan mereka selalu tentang Tuhan.. agar hati yang kosong terisi lagi dengan iman..

kerana hati hati..

banyak manusia baik tapi bila hati nya kosong tiada iman.. mudah sekali terjebak dengan rayuan syaitan..

HATI HATI dengan hati..

ajak mereka dan diri kita sama ke majlis ilmu (agama) atau mendalami agama dengan secara
bersahaja..(buka laptop/google) atau pengajian di tv.. agar sama sama takut Tuhan..

Bila pembantu kita seorang yang beriaman.. (Takutkan Tuhan)
secara autmatik.. hati mereka akan terus dibimbing dari melakukan hal hal keji dan
mereka selalu merasa takut akan dosa(kejahatan)..


InsyaAllah.


itu sahaja perkongsian saya kali ni.. semoga bermanfaat, andai ada yang kurang dan salah mohon (pm) tegur saya.. hee.. nnti kita edit2 ler balik.. haha. oklah.. dah lewat malam ni.. mata seperti melambai2 dah ni.. Assalamualikum... <3
 TQ dah gagah baca sampai habis!=P hebatlah awak ni^^ <3






TWEET TWEET