Nov 4, 2017

Kenapa Allah uji hamba Nya..







ALLAH TAHU ENGKAU MAMPU
๐Ÿท๐Ÿท๐Ÿ‚๐Ÿท๐Ÿท๐Ÿ‚๐Ÿท๐Ÿท


Saudaraku..
Allah tahu engkau mampu..
_Karena Allah Subhanahu wa Ta’ala tidaklah membebani engkau kecuali Allah tahu engkau mampu menghadapinya, mampu melewatinya.._

๐Ÿ”ด Allah Ta’ala berfirman :

ู„َุง ูŠُูƒَู„ِّูُ ุงู„ู„َّู‡ُ ู†َูْุณًุง ุฅِู„َّุง ูˆُุณْุนَู‡َุง

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” (Qs. Al-Baqarah 286).

Saudaraku..
Rasulullah shalallahu alaihi wasallam pun menganjurkan kita untuk senantiasa meminta pertolongan pada Allah..
Dalam setiap permasalahan..
Dan dalam apapun keadaan..

๐Ÿ”ด Beliau shalallahu alaihi wasallam bersabda :

ุงู„ْู…ُุคْู…ِู†ُ ุงู„ْู‚َูˆِู‰ُّ ุฎَูŠْุฑٌ ูˆَุฃَุญَุจُّ ุฅِู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ู…ِู†َ ุงู„ْู…ُุคْู…ِู†ِ ุงู„ุถَّุนِูŠูِ ูˆَูِู‰ ูƒُู„ٍّ ุฎَูŠْุฑٌ ุงุญْุฑِุตْ ุนَู„َู‰ ู…َุง ูŠَู†ْูَุนُูƒَ ูˆَุงุณْุชَุนِู†ْ ุจِุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَู„ุงَ ุชَุนْุฌِุฒْ ูˆَุฅِู†ْ ุฃَุตَุงุจَูƒَ ุดَู‰ْุกٌ ูَู„ุงَ ุชَู‚ُู„ْ ู„َูˆْ ุฃَู†ِّู‰ ูَุนَู„ْุชُ ูƒَุงู†َ ูƒَุฐَุง ูˆَูƒَุฐَุง. ูˆَู„َูƒِู†ْ ู‚ُู„ْ ู‚َุฏَุฑُ ุงู„ู„َّู‡ِ ูˆَู…َุง ุดَุงุกَ ูَุนَู„َ ูَุฅِู†َّ ู„َูˆْ ุชَูْุชَุญُ ุนَู…َู„َ ุงู„ุดَّูŠْุทَุงู†ِ

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Akan tetapi, keduanya tetaplah memiliki kebaikan. Bersemangatlah atas hal-hal yang bermanfaat bagimu. minta tolonglah pada Allah, dan jangan engkau lemah. Jika engkau tertimpa suatu musibah, maka janganlah engkau mengatakan, ‘Seandainya aku berbuat demikian dan demikian.’ Akan tetapi hendaklah engkau mengatakan: ‘Ini sudah menjadi takdir Allah. Setiap apa yang Dia kehendaki pasti terjadi.’ Karena perkataan ‘seandainya’ dapat membuka pintu syaiton.”
 (HR. Muslim 2664)

๐Ÿƒ _Semoga Allah mudahkan kita dalam kebaikan, keberkahan serta kemudahan.._

๐Ÿ“œ Penyusun | Abdullah bin Suyitno (ุนุจุฏุงู„ู„ู‡ ุจู† ุตูŠุชู†)

๐Ÿ“ Disusun 12 Jumadal Awwal 1437 H / 21 Februari 2016

๐ŸŒ Web | shahihfiqih.com/tazkiyatun-nafz/allah-tahu-engkau-mampu/

12 comments:

nuhara said...

semoga allah kuatkan diri kita menghadapi dugaan yang diberi pada kita. amin amin!!

Hilmaslife said...

Huhu thanks Erra..erra selalu bagi penulisan mcm ni buat hilma rasa tenang je dgn semua masalah dan sedia hadapi semua cabaran huhu

Amanda Suria said...

terima kasih diatas perkongsian...apa pun berlaku semuanya berbalik semula kepada allah...muhasabah diri..minta padaNya kan...

ai said...

Well.. Allah uji sebab Allah sayang.

Aneezah Johnson said...

Sesungguhnya Allah tidak akan uji jika kita tak mampu๐Ÿ˜‡

Bro Framestone said...

Sedang diuji dan masih lagi diuji.. Tapi alhamdulillah.... Itu tanda, Dia masih ingatkan kita untuk mengingati Dia.

Maha Mahu said...

Allah uji umatnya kerana sayang umatnya tu nak kita sentiasa ingat padaNya selalu agar tak alpa dan lalai.

Henry Tan said...

thanks for sharing! :D

YourFinanceDoctor

Lia Hasty said...

Kadang2 berat juga nak tanggung. Selalu doa allah bg kekuatan dan kesabaran.

MommaVogueHD Noriza Abdul Rahman said...

Setiap hambaNya pasti diuji dengan kemampuan yang mampu ditanggung.

Unknown said...


Do you need Personal Loan?
Business Cash Loan?
Unsecured Loan
Fast and Simple Loan?
Quick Application Process?
Approvals within 24-72 Hours?
No Hidden Fees Loan?
Funding in less than 1 Week?
Get unsecured working capital?
Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans.
*Personal Loans.
*Business Loans.
*Investments Loans.
*Development Loans.
*Acquisition Loans .
*Construction loans.
*Credit Card Clearance Loan
*Debt Consolidation Loan
*Business Loans And many More:

LOAN APPLICATION FORM:
=================
Full Name:................
Loan Amount Needed:.
Purpose of loan:.......
Loan Duration:..
Gender:.............
Marital status:....
Location:..........
Home Address:..
City:............
Country:......
Phone:..........
Mobile / Cell:....
Occupation:......
Monthly Income:....

Contact Us At oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

Unknown said...


Do you need Personal Loan?
Business Cash Loan?
Unsecured Loan
Fast and Simple Loan?
Quick Application Process?
Approvals within 24-72 Hours?
No Hidden Fees Loan?
Funding in less than 1 Week?
Get unsecured working capital?
Contact Us At :oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)

LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
================================
*Commercial Loans.
*Personal Loans.
*Business Loans.
*Investments Loans.
*Development Loans.
*Acquisition Loans .
*Construction loans.
*Credit Card Clearance Loan
*Debt Consolidation Loan
*Business Loans And many More:

LOAN APPLICATION FORM:
=================
Full Name:................
Loan Amount Needed:.
Purpose of loan:.......
Loan Duration:..
Gender:.............
Marital status:....
Location:..........
Home Address:..
City:............
Country:......
Phone:..........
Mobile / Cell:....
Occupation:......
Monthly Income:....

Contact Us At oceancashcapital@gmail.com
Phone number :+16474864724 (Whatsapp Only)