May 16, 2018

Ramadhan pertamaku di Jakarta





Huh.

Boleh ker hadapi nih?

*pasang lagu ramadhan by Mawaddah*

Allah...  Jatuh hati lagi dengan Ramadhan..  Sungguh nya iman ku turun dan naik..  Mulai sebak terasa rindu dengan Ramadhan.. Rindu dan mengenang ramadhan ramadhan ku sangat dulu sekali..  Meraikan Ramadhan penuh meriah dengan pesta ibadah dan kasih sayang bersama arwah datuk yang selalu ada untuk mengisi siraman ruh setiap pagi..

Ada sajak, cerita, berita,  nasyid ber irama tasawuf kalbu yang disampaikan..

Semua tentang Tuhan. dan Ramadhan..


Harini..

Aku sendiri..

Dengan penuh semangat yang membara..

Aku cuba melangkah..
.musolah yang tidak jauh dimata..

Biarlah aku pergi dengan ditemani suasana malam yang sepi tapi penuh keberkatan ini..

Hasrat hati ingin pergi bersama suami..  Tapi kali ni..  Gagal pujuk lagi haha..  Takpe..  Masih ada banyak hari lagi.. Mungkin suami penat..  Kesian dia,  jangan dipaksa..


Lepaskan selipar diluar..

Semua dah penuh..
Seorang ibu tak dikenali memanggil2..

"sini..  Sini.. "

Seronoknya..  Bagai ada yang menyambut kedatangan ni..

"Hai bu..  Makasih ya.. Siapa nama ibu..?"sempat berkenalan dulu..senyuman ibu jelas dalam remang cahaya..

Alhamdulillah..
Nafas lega. Tapi tidak berhenti..  Hehe

Sejadah pun kongsi.

Allah..
Indahnya..

Kami barisan akhwat solat bersama di kemah besar diluar..

Sejuk malam kadang lalu mnyampai kalbu..

"Ya Allah..  Kalau ini Ramadhan terakhir..  Moga ini adalah ramadhan terbaikku.." Bisik hati nurani sendu..

Sekilas kadang hati rindu..  Apa kabar umey ayah disana..  Bagaimana terawikh mereka.. Mungkin aku kena call mereka esok hari. Di hari pertama puasa..


Terawikh..

Bacaan indah berhalwa halwa di telinga..

8 rakaat bersama 3 withir..

Subhanallah..

Aku berjaya..

Tapi...

Ntah

Apakah Allah terima??

Adakah ibadah dihempas ke dunia lagi.. Kerana tiada isi.

Aduh..

Cemas lagi.




Seronok di ingat2 lagi,

kuliah yang disampaikan ustaz tadi..

"jadilah hati yang TAJJALLI. Hati yang tidak jemu dan sangat menikmati ibadah..yang lama terasa sekejap.. Yang penat terasa kuat"

Jauhnya dengan sifat nyata ku..

Penuh mujahadah semua..

Takpe.

Tanamkan mental diri.

Aku mampu.  Aku mampu.
Aku boleh.  Aku boleh..

Aku yakin...

Kalau kita tak mampu...
Tapi kita bersangka baik dengan diri sendiri..  Dengan kalam bismillah..  Allah lah yang akan buat kita mampu dan kuat menghadapi Ramadhan..  Agar Ramadhan kita indah.. Allah lah yang akan membolak balik kan hati kita sesuai yang kita inginkan yang kita harapkan..

Semoga..  Allah terus pandu hati ku,  dia dan semua..

Sehari sebelum berpuasa..  Bersama sahabat ibu2 Kelab Ananda gembira..aku gemvira sampai juling mata.  Abaikan..  

Pertemuan terakhir sebelum memasuki bulan Ramadhan..  Mak2 jiran tetangga..  Alhamdulillah Terima kasih Tuhan..  Moga aku dapat lebih menghargai dan belajar dengan mereka.. Ibu2 solehah yang luarbiasa ceria dan bahagia.. 

Ini adalah pusing.  Pusing is pening. . Beberapa hari sebelum ramadhan..  Ini lah kegiatanku menyiapkan office ku yang dah berbulan tergendala..semoga kali ni cepat selesai..  Allahh bantulah...

Ziarah makam kubur Ayah Mertua.. 

Adalah sempat tengok kubur ayah..  Walaupun aku tak kenal dia. . Tapi dari cerita2 orang aku jadi cemburu teringin sangat nak jumpa... 

Dapat tengok kubur pun alhamdulillah.. Semoga kuburnya dilapangkan.. Dan terang berderang.   

Nanti tempat kita disini. . Rumah sebenar kita.. Ckup2 badan saja.. 

Nama2 pahlawan yang berkhidmat dengan negara yang gugur.. 

Allah.. 

Allah. . Moga aku direzkikan mendapat kematian yang luarbiasa indah...

Terima kasih Ayah.. Ayah yang lebih faham apa yang erra terima kasih kan.. Ayah mesti seronok klau tengok cucu2 ayah. . Semua dah besar.. Moga hti nya mulia macam ayah..  





Terima kasih Tuhan... 
Hantarkan Ramadhan - Ramadhan buatku..



Selamat hari lahir.. 
Asyfan Karim Ramadhan
Achmad Zavier Ramadhan.. 

Abang ku Tholut Ramadan

,
"Moga Allah selalu merahmati,  melindungi dan mencintai mu.. 
Diberikan keselamatan,  kebahagiaan,  kasih sayang dari semua.."

Amin yaRabbalamin.. 

No comments: