Sep 5, 2018

TENTANG ANAK: DEGIL YANG POSITIVE.





THE POWER OF TERBIASA

"camne ajar pakai tutup kepala? Anak saya taksuka nanti baling"(means topi atau kopiah)

"mau pula anak kecil pakai
 headband/ tudung? Gimana cara nya?? Kok bisa?anak saya gak betah pasti ditarik2 "

"Bisa pula dia pakai sock, kasut/sepatu dan baju seluar sendiri sebelum 3tahun?"

Istiqomah. Ajar anak.  Galakkan anak. Tunjukkan pada anak.  Sembang sambil nasihat anak.

Hasilnya nanti dia mudah faham.  Mudah buat dari hati.  Mudah amalkan.

Zavier dia special sikit dari adik dia.  Sebab perhatian nak lebih.  Budak cerdik camtulah.  Tak boleh orang lebih dari dia.  Dia akan berusaha sampai dia yang kita nampak, dia yang akan dipuji,  dia yang akan di kasi award.  Haha perangai mak sangat tang nih! ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜œ

Apa yang kita larang lagi dia buat. Apa yang kita kasitahu lagi berdegil, apa yang kita arahkan lagi dia menidakkan dengan alasan2 comel.  Perangai sape ntah nih *jeling orang sebelah๐Ÿ˜‚(nampak nak menang lagi.๐Ÿ˜‚ ampun paa..bercandaa)

Jadi.  Kita kena positive kan.

Perangai pertama tu. Jangan marah. Sebab budak camni lagi dimarah lagi buat perangai.  Peluk dan cerita sambil selitkan nasihat. Nanti dia hadam dia akan dengan sendirinya pandai meletakkan stuasi. Adakalanya mendahulukan orang lain itu perlu.  Adakalanya kita mengalah untuk melihat orang lain bahagia.  Adakalanya kita tak perlu di kerusi kemenangan dan penuh perhatian jika kita mahu syurga Allah,  kasih sayang Allah..  Disini lah mama ajar abang toleransi..  Bertolak ansur.  Jangan guna kan ego untuk nampak diri bagus.  Tapi gunakan baik hati,  rendah hati untuk menawan semua. Budak cerdik. Memang tak suka dimarah dibentak. Dia suka cool. Dia suka kelembutan.

Degil? Kita tukarkan mindset anak kepada degil yang positive. Kalau lagi kita suruh lagi dia menidakkan.  Takpe.  Tenang..  Gunakan step ini.

Terbalik kan stuasi.

"Jangan lompat nanti jatuh.tolonglah jangan.. "
Lagi khusyuk melompat sambil girang2 ketawa2
Bahagia dapat menidakkan.

Takpe.

Kita tantang dia.  Kita cabar dia.

"Haa takpe.  Lompat..  Lompatlagi..  Lompat lagi tinggi tinggi. Jatuh nanti tak sakit.. Bestt.. Takpe nangis sikit.   Ha lompatlah.."
percayalah anak ini akan berhenti. Dia takkan berani lagi. Kerna budak cerdik kan.  Dia tak suka diatur.  Dia tak suka di suruh. Tapi dia boleh berfikir!๐Ÿ˜Œ๐Ÿ˜‰

cerdik itu anugerah.
pandai itu boleh belajar.


"Allah.. Allah.. Pandulah hati anak kami,bimbinglah diri anak kami dan lindungilah anak anak kami selalu..." -suara hati ibu 


bukan mengeji anak disini.  Tapi memuji.
bukan sekdar memuji tapi berbagi. Ilmu ada yang bermanfaat Allah punya. Disini jika ada yang hebat. Allah yang hebatkan. Kita manusia tiada apa2 juga jika usaha jika Allah belum izin bagi.



















Zaheera 3bulan


Zavier 2tahun



"Nak jalan jalan tak?  Mari pakai tudung"
Dari Zaheera baby bisik kat dia camni. .

Dan erra akan sentiasa stanby ada back up,  huhu apatu..  Iaitu headband.  Sebab tengok stuasi.  Kalau tempat tu takde aircond memang erra bukakan tudung dia.  Kesian takut baby tak tahan panas,cepat berpeluh pulak.  Belum mengerti apa2..dosa pun takde. Kita ganti hairband! Kann maniss..  Kan girll mamaa...


"Abang mau jalan jalan tak,  mana topi abang?? "(ayat bukan suruh pakai topi. Tapi ayat bertanya) ๐Ÿ˜‚perangai takleh disuruh jdi mak kena kreatiflah. Haha jenuh tapi alhamdulillah dah faham happy.

"abang,  nak ikut mama tak? Nak pakai kopiah yang merah atau putih? ?"(again. Bertanya ya puan2..anak ada yang lebih mudah faham,mudah taat bila ayat camni)

Kalau si adik.  Camne2 pun ok.  Bertanya ke.  Ayat suruh ke.  Dia camtu la. . Happy je..  Ramah.  Suka senyum. Mudah bertolak ansur.  Alhamdulillah.  Mudah skit keja mama.  Tapi makin anak dara ni beranjak dewasa nanti yang paling pening lagi ni.. Cemas selalu..
Huhu.. . Risau lahhhh๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜ฉ๐Ÿ˜ฉ




1 comment:

Sue Izza said...

Tq tipsnyabak erra,berguna ni