Mar 13, 2019

KENAPA SESEORANG ITU HEBAT. KERANA MENTALNYA KAYA. KISAHNYA BEGINI..






LOW PROFILE.




Shomi kite ni pakai hp samsung dia tu macam baru beli..

Punya lah jarang ngadap hp

Pakai lah bertahun tahun camtu je rupanya
sudahlah bersih. Banyak gambar isteri pula(isteri rajin selfie kat hp dia😂)


Saja cerita. 


Teringat... Tapi rasa macam baru berlaku. 


Tiba tiba dua tahun yang lalu  terlintas dia nak ganti hp(setelah bertahun2 pakai ada kot 5 tahun mgkin lebih)

Hp dia tu kita niat lah hadiah ke supir dengan harapan memudahkan dia tuk wasap

Dan guess what


Mentality.


Bila dia(supir) pegang je hp dia kata

"ini jenis lama ni,  pot pet pot pet..  Kan memory juga sikit gak boleh simpan bnyak.. Pot pet pot pet.. "


Sejak dari tu saya makin lebih2 lg menghargai suami ini

Bertapa bersyukur nya beliau menjadi orang mampu tapi bersikap guna seperlunya. Bukan trend. Apatah lg ikut nafsu semata.

Bertapalah menjadi manusia..  

Jika diberi oleh Tuhan tak pandai menghitung2 nikmat Tuhan

Complaint sama saja seperti mengeluh.. 

(apalagi tak sopan sekali complain didepan sipemberi/empunya barang yg dijaga)

Xpe gak apa2 jika kita miskin harta jangan miskin mental,akhlak atau iman..

Begitulah.. 

Akhirnya..  Peristiwa ini diingat terus oleh seorang Erra Kyra, yang mana seorg pelupa menjadi org paling ingat kisah ini selalu.

Kenapa Allah beri ingatan(buat aku ingat) pasti ada maksud Tuhan

Kerna ingin aku faham konsep syukur selalu apa yg didepan mata.  

Kerna ingin aku sharing juga buat kalian.mungkin.


MENTAL YANG KAYA ADALAH ORANG YANG BERSYUKUR DAN SELALU POSITIVE DISETIAP PEMBERIAN TUHAN...

itu defenisi kekayaan mental menurut erra..

Semoga Allah pandu selalu kita dalam setiap perasaan dan pemikiran apatah lagi dalam setiap kata kata yang kita lontarkan..


"Moga harini dan masa depan kita,  setinggi apa serendah apa pun kita menjdi orang yg paling bersyukur diatas muka bumi.." 



"Mengeluh dengan barang yang kurang dihati sama saja seperti meremehkan Allah yang beri sesuai kebutuhan keperluan kita"

- Erra Kyra







Camne.. dapat ker sesuatu..?(maaflah bahasa mama kita ni rojak!) moga kita selalu beljar mencari cari kebaikan /kelebihan orang lain dan kita belajar dari nya..
Zav juga selalu belajar.. ngaji dan ABC dengan mama.. (apa kaitan??!) haha okbai. -Zavier













1 comment:

Amirotul Choiriah said...

Intinya kita harus tetep bersyukur :)