Oct 31, 2019

NOSTALGIA SINGKAT 2009 - 2019 D&E SEMPENA 10TH WEDDING ANNIVERSARY



Disember 2009 , Masa ni tengah sibuk uruskan surat legal. kursus kawen dll hal.

Disember 2009, beliau memang seorang yang sangat cool dan sangat tak pandai mengorat bini nya.. kalau jalan selalu laju.. kite tertiggal kat belakang...sedih haha.
(terbalik.kalau sekarang kalau jalan suka pegang tangan bini taknak lepas.) ='D 

Terima kasih Tuhan.....
Tanpa perhatianmu kita bukan lah siapa siapa
Tanpa perlindunganMu, kita bukanlah dalam ketenangan
Tanpa secebis kasih mu, kita tidak dapat nikmat rasa dihiburkan....

Allah...

Terima kasih untuk malam yang indah ini.

....

Genap 10Tahun pernikahan

Bernostalgia lagi....

Kau yang selalu dicurangi atas kebaikan dan ketulusan hati kau...

Akhirnya kau tutup rapat hati.. kerna sakit patah hati diselingkuhi, dikhianati melebihi sakitnya patah kaki..



Tutup rapat...

Sampailah aku hadir..
Waktu yang ckup aneh untuk aku dan kau terima hakikat
Kau adalah suami, aku adalah isteri
Tujuan tulus keluarga adalah kerna saling ingin menguatkan talian darah demi islam yang lebih indah dan harmoni... Melahirkan lebih ramai ummat yang seiman dan sesama misi dan visi...



Aku... Datang dan beri sinar baru.. Lama juga tunggu hati itu terbuka... Satu dalam sejuta begini....



Pelik.



Tapi inilah kenyataan... Aku selalu minta yang unik. Maka inilah hadiah unik terbesar dalam hidup...



Dulu mindset aku semua lelaki sama. Maka aku juga selalu prepare kan hati untuk terima siapa saja sosok lelaki. Lelaki yang pasti cinta nya senang untuk dibagi bagi.. Dan aku hargai kebiasaan "mindset lelaki" ...hargai juga keizinan dari Tuhan,di AlQuran.. Maka, sejak kecil keluarga poligami tidak lah asing dimata kepala dan telinga. Kalau mmg begitulah takdir. Aku selalu berangan aku nanti juga boleh berkeluarga poligami indah. Aku nak cetuskan itu ditengah masyarakat... Begitu sekali aku siap kan diri. Ya. Aku tutup hati untuk mencintai siapa pun lelaki. Cukuplah sayang biasa biasa saja. Supaya biar aku juga tidak berlebihan disakiti.



Begitu juga dia, mindset nya wanita itu semua sama.. Mudah boring dengan lelaki tenang, mudah cepat ganti pasangan, tidak setia dan fikiran hanya mau duit, harta dan dunia... yang cantik cantik suka selingkuh. Maka disitulah hatinya yang tulus selalu dikhianati... Maka siaplah hatinya dan fikiran hanya untuk menikah tanpa memberi hati dan sepenuh jiwa.



Bila dua insan ini berjumpa...
Bagai langit dan bumi..
bermulalah drama
Suka bising, yang satu suka tenang diam
Satu suka anak banyak, yang satu suka anak sikit
Satu suka berjalan.. Yang satu suka setempat..
Bgitulah "puzzle" ini benar benar terjadi dalam kehidupan realiti seorang suami dan seorang isteri. Itulah kami.



Waktu ke waktu....



Mngajarkan... Hati itu milik Allah... Bukan milik kita selamanya.



Harini begini, besok bisa lain. cemaslah selalu dan serahkan pada Tuhan yang Maha membolak balikkan hati..
Maka jangan lah putus harap dengan setiap kejadian.
Apa yang terjadi semua Allah izinkan kerna memang baik untuk kita.
Melewati lah 3tahun pertama yang sukar untuk dua2 terima kenyataan...



Tiada gaduh, tidak pula bertengkar

hanya saja marah dalam sabar

benci dalam tangisan

rindu dalam doa

harapan dalam ketaatan

Terus menerus tanpa henti....

dua dua punya mujahadah tersendiri..


Hubungan fizik hanyalah fizik. Tidak dengan jiwa. Sekadar untuk sama sama untuk meneruskan hari esok.



Rasa Kosong.



MasyaAllah.... Indahnya Allah mencatur.. Hamba hambanya...

Dibuat ujian demi ujian untuk makin cinta dan dekat dengan Nya..
Pertanyaan.. Kahwinlah lagi sering dikasi, ternyata itu bukan membuat seorang suami makin bahagia makin buat dia derita.
ya. Pertama kali aku rasa sesentap itu...
Walhal dengan nada bersahaja..
dibalas dengan nada sdkit tinggi..

"kalau sebut2 lagi tandanya tak sayang saya!"
sejak dari itu selalu aku merenung dan muhasabah diri...



kenapa...



Dia kecewa bila tahu mindset kita, dia disamakan dengan lelaki lain. Disaat itu sayangnya dah ada hanya saja blum dibuka sepenuh nya.

Bilang jangan cinta, buat dia makin merasa aku masih belum terima dia, dan masih ada curiga siapa yang miliki hati isterinya

Hanya Allah yang faham maksud ikhlas ku ingin sampaikan...

Allah ingin hamba nya memilih dialah Cinta paling tertinggi dan paling terakhir...

jika sebaliknya nantikanlah azab.. yaAllah..cemas..
Letaklah cinta suami, cinta isteri ditempat kedua.



Ya. kami sama2 hari demi hari solat sama dengan ingatan agar Allah perlihara kasih sayang keluarga kecil ini dan iman kami selalu..
even sesibuk apa, harus ada satu waktu yang solat berjemaah sama.



Benarlah..



Allah itu sedang melihat effort usaha kita untuk kami makin mendekat dengan Dia dan antara satu sama lain...

maka dari situ lah wujud nya..

Doa..

"YaAllah buatlah hari demi hari semakin dia mencintai ku semakin juga dia LEBIH MENCINTAI Tuhan...semakin hari semakin aku mencintainya, semakin lebih lebih lagi juga aku mencintai Tuhanku..."





ya. itu doa yang terlahir...



istiqomah tanpa jemu..

seiring waktu berjalan...ombak berlayar tidak putus..selepas satu dan satu.Dengan tenang kita lewati..

kongsi 100ribu rupiah(30ringgit) dalam seminggu sering terjadi.

(dapatlah beli sedikit barang mentah untuk bertahan seminggu)

Ada rezki lebih dapatlah balik halaman(Malaysia) sendiri..Duduk dalam rumah besar(lama,Jakarta) bukanlah menjamin.Tapi sekali lagi....Bila setiap kesulitan ada keyakinan pada Allah yang super tinggi..maka ada saja rezki tak diduga ada saja hiburan kecil yang diselingi...

favorite kami dari susah sehingga Alhamdulillah lebih senang kini adalah.. "telur dadar atau steak buatan Chef hubby" Beliau suka memasak,pernah sampai bergaduh senda merebut kuali...semua nak tunjuk pandai masak kan..huhu akhirnya

isteri pasrah begini,skill ku makin tumpul dan siaplah telinga jika ada yang mengata..aku. nyah kan aja. yang penting suami bahagia cara dia,perut sama sama pun terisi.

mama..? memang seorang supporter yang luarbiasa tinggi sekali..tanpa bantuan doa mama dan Ayah,umey.. memang kami tak sedekat ini..mertua yang banyak sama hobi dan kesukaan dengan diri ini..inilah mertua rahmat..

Luarbiasa....



2013,

Gelombang terbesar telah datang..

Hubungan ini diuji lagi, hampir karam..

passport diambil imigresen atas faktor kesalahan fatal lupa. maka berpisahlah kami dalam waktu yang cukup lama....Indonesia pihak kerajaan nya dah blacklist kan nama aku ini untuk sementara. terasa sedikit bala. Maka sama sama mencari bantuan Allah lagi.. Allah...

ternyata itulah mengajarkan Suami makin kenal Tuhan. Tahjud dalam tangisan...

mimpi berkali kali isteri dibawa orang lari pergi.



fikiran nya di Indonesia galau tak sudah memikirkan isteri
penuh andaian dan sangka sangka.. Begitu juga diri ini.


7bulan..

Tempoh passport ditahan.

adalah proses pemulihan. hubungan dua insan yang sedang tenat ini.

tenat hanya kerna Allah meminta untuk kembali

ke Dia.

kadang kadang kalau dah berada dalam cahaya kita suka lupa nikmat cahaya kecuali dah mati. baru sedar selama ini berharga nya sebuah cahaya.

Semua nya terjadi tanpa diminta. hanya saja
skrip Allah yang Maha Indah.


sejak bertemu lagi..

berkongsi cerita dan rasa.

saling tenggelam dalam kata kata ikatan tekad.

saling rindu yang masih kaku.

penuh genangan air mata dari sosok yang tak biasa.
tahun ke 4tahun perkahwinan..

Pulang Jakarta,Indonesia lagi..

Alhamdulillah..lepas rindu ini.
Allah.....
rezki dari langit..
Suami bagai "orang baru" bukan dia yang dulu lagi.
bila ikhlas bahagiakan isteri dalam iman...Allah luaskan segala sudut pintu rezki yang tak diduga..
Setelah pulang 3bulan dari umrah dan istanbul Alhamdulillah..membawa kabar gembira buat keluarga dan semua...

2015,

Zavier Ramadhan hadir... barakallah..
disusuli..

2017,

Rumah baru dan baby baru lagi..
Zaheera Qaisara...
MasyaAllah....
dan nikmat nikmat lain...
10tahun dah dilewati.... rasa masih segar dalam ingatan satu ke satu detik detik bersejarah itu..suka duka yang dinikmati terus...tanpa keluhan kerna hati selalu disuruh untuk tenang..
Apa yang membuat rumah tangga bahagia..?

ya. IMAN.


2019,
Alhamdulillah.....
InsyaAllah sampai maut memisahkan..
Bahagia dalam iman..berpasangan..menjadi keluarga kecil role model untuk masyarakat.. sekecil zahrah apa pun itu.. semoga benar terjadi.
sekian Terima kasih..
yang baik dari Allah yang buruk insyaAllah dari waktu ke waktu akan diperbaiki..




30.10.09 Pilin,Malaysia - 30.10.19 Jakarta,Indonesia
Happy 10th Anniversary D&E
Terima kasih semua yang wish..
Barakallah....

-Coretan isteri master 3D anak dua yang teringin anak 13.(gurau je pa)



2009-2010















D&E 2011




D&E 2012








D&E 2013





D&E 2014










D&E 2015














D&E 2016 - 2017















D&E 2018 - 2019