Jun 17, 2020

PERKENALKAN...SAHABAT BAIK KU YANG LUARBIASA..😍😍😍



             Hai korangggsss!!!!!


Huhu.. Jujur masa datang Jakarta awal awal dulu.. Erra sedikit cemas..pendiam.tak ramai kawan. Tapi aktif di facebook..sebab bnyak kawan malaysia disana..

Ntah lambat betul terbiasa dengan budaya dan cara orang sini..


Perkahwinan yg dah diikat orang tua ini bener benar membuat diri sendiri hanya bisa bercakap sendiri sendiri..ngebatin didalam hati.

(Hobi merayap sorang sorang di Jakarta,punya lah boring.Mall2 sekangkang kera pula depan rumah)

bercakaplah dalam hati sensorang...

"Ape ni...yer"

"Bagus tak eh barang ni.."

"Hmm.. harini nak buat ape..."

Dll...*bahasa hati kita yang kebiasaan seperti orang lain guna...

...


Dan sampai lah satu tahap..

Aku tak stress

Cuma aku sedih berat..

Punyalah aku simpan kuat kuat,tak terdetect sama sekali dimanakah sedih ku..

Yang ada hanyalah senyum dan tawa.
Bahkan orang mengira aku bagai tak punya masalah sama sekalinya.

Mudah nya aku terima semua yang baru dalam hidup.

Bertapa sepi nya tika itu.

Kerna.

Aku belum mengerti

"Kerja Tuhan.."

Sampailah satu tahap...

(Arwah datuk musafir ke Jakarta..Direzkikan aku ikut berkhidmat dengan Arwah datuk beberapa hari,keliling Indonesia,ke Bogor,ke bandung dll)

Sedang aku pijit/picit Arwah datuk kesayanganku...

Aku ngebatin didalam hati sendiri...

"Jad.... kenapa erra ok je,tapi belum bahagia...kenapa erra kena disini..kenapa erra kena kawin(padahal dah cukup umur)..dan berbagai persoalan bertubi tubi..."


Dalam perjalanan subuh kami...

Seperti biasa..Sarapan pagi bersama sambil kuliah subuh dalam mobil/kereta sewa Alphard...


Satu persatu kisah orang/berita didengarkan dan dibahaskan..terutama kisah rumah tangga orang orang...


Gedebuk!
Gedebuk!
Gedebuk!

Kalaulah bisa berbunyi mungkin seperti itu..

Setiap soalan satu satu terjawab.dengan hanya aku mendiam sendiri di belakang menguping....mencuri dengar.

YaAllah....

"Rupanya...Selamani aku yang gagal faham...aku yang bodoh tak pernah mau faham dan terlalu dungu untuk faham tersirat dan tersurat hikmah disebalik yang ditetapkan...oh begitu ya perkahwinan indahnya.... aku mau juga seperti itu...."


Rupanya...

Indah itu bila kita faham kerja Tuhan, dan redha,bersyukur dan memuji setiap pemberian Tuhan..


Jika kita faham dan selalu syukur,
Nikmat ditambahkan lagi.
Jika ujian,digugurkan pula dosa dosa lama kita.


Ya. Mula dari itulah..


Setiap soalan dalam hatipun..

diganti dengan..


"APA NI YA ..TUHAN..?"

"HM...HARINI AKU MESTI BUAT APA DULU YA.. TUHAN..?"

"ELOK KER BARANG NI TUHAN.. 
BERMANFAAT TAK UNTUK AKU NI TUHAN..?"



*Setiap bahasa hati semuanya cuba aku ber interaksi dengan nya.. bila happy.. aku terus..

" ya Allahhhh!! kenapa Engkau baik sangat ni...aku malu lah Tuhan..."

Dan percayala besoknya... berbagai nikmat lagi bersilih ganti...aku hanya terkedu dan terkagum kagum dengan SAHABAT MAHA HEBATKU  yang SATU ini..


Sebab tu, aku paling cemburu...kalau disaat aku jatuh.iman ku melemah..Ada manusia lain yang sedang dekat dengan NYA...konyol nya aku jika bersikap begitu lagi.Rugilah..

*Jam paling hebat borak  dating lama dengan Sahabat ini (TUHAN) Masa solat.dan tahjud malam. Bismillah.. moga kita semua bisa ber istiqomah..


Nak perkahwinan indah..?

Berkawanlah dengan Tuhan..DIA akan kasi tips2 spontan pada kita..DIA pandai mengatur strategi agar memastikan kita romantik setiap masa..

Nak pekerjaan yang hebat..?

Berkawanlah dengan Tuhan DIA bisa managekan..

Nak hati yang tenang..?

Berkawanlah dengan DIA..Tuhan yang akan pujuk dan peluk kita kembali..menguatkan dan membolak balik kan hati memang itulah keahlianNya...


DIALAH SAHABAT ,YANG TAKKAN AKU LUPA SAMPAI BILA BILA..

MASA AKU SUSAH DIA SELALU KASI JALAN KELUAR SECARA TIBA TIBA...

MASA AKU SEDIH,DIA SELALU PUJUK DAN HIBURKAN AKU DENGAN REZKI REZKI TAK DIDUGA..

MASA AKU BAHAGIA,DIA JUGA PALING BAHAGIA LIHAT AKU BAHAGIA..DIDATANGKAN PULA ORANG ORANG BAIK MENEMANI..
MENYAYANGI.

MASA AKU SEPI..SENDIRI..DIA JUGALAH YANG JANJIKAN HAL BAIK BAIK PASTI TERJADI DAN ITU SELALU BENAR TERJADI..

HEBAT SAHABATKU YANG SATU INI...

TERIMA KASIH TUHAN..

MOGA AKU TIDAK SOMBONG DENGAN ENGKAU BILA AKU PUNYA HARTA DAN NAMA,RAMAI KENALAN DAN NIKMAT DUNIA..
(Ini yang ku selalu cemas bimbangkan..)

"Ingatkan selalu Aku ya.. Tuhan...?"




******************







 
Berkawan dengan Tuhan.


Berkawan dgn Tuhan itu..

Kita selalu mendengarkan kata kata hati kita kepadanya,

mengajak berbicara,

bukan hanya mengadu masalah semata.


Iya,

Maha MendengarNya Tuhan itu sehelai daun jatuh ketanah bersamaan suara titisan embun juga Dia Maha Mendengar dan sangatlah Faham..
Masa kan Tuhan tidak bisa mendengar hati kita pula..?

Jika faham lah... cara "kerja Tuhan" Kita mungkin bisa secemas segentar sehangit itu takut nya pada Tuhan seperti Saidina Abu Bakar dalam solat nya..



Kalau lah kita begitu sangat mendalam setiap tersirat "kerja kebaikan Tuhan".. mungkin kita bisa menjadi orang yang paling berterima kasih(bersyukur) tiada henti henti berdetak dihati sepertimana Ahli Syurga yang setiap darah mengalir dari dirinyapun menyebut 'Allah..Allah..'


Bersahabat lah dengan Tuhan.. sehingga syaitan juga merana dengan setiap disamping kita.. 


Tidak ada celah dan ruang dia mau bersahabat dengan kita. Yang ada hanyalah syaitan menderita..






Masa tempoh penyesuaian jasmani dan rohani..


jenis tetap tak putus asa.. dan suka berangan

cat butik sendiri,diy semua benda sebab rasa macam masa terlalu panjang..bosan haha.. sekarang macam tak cukup cukup pula masa huhu

Rindu Malaysia..rindu kenkawan ,family setiap waktu...

kawan keluar rumah ialah mama in law..hehe
Setiap buat passport ,urus apa di kedutaan malaysia..dll huhu

haha ni dah kenapa..xde keja. kemain korek album lama kan..huhu masa ni suami tak pandai nak mengorat kite.sedih haha


10tahun kemudian..


Kadang malu dengan Tuhan..buat tak seberapa nikmat nya lebih..

Sudah pandai manage waktu diri dan hati..Tak pernah bosan sebab sibuk setiap waktu..otak tak berenti kerja..fikir..




"Kita hidup tak bertarung dengan sesiapa. Kita hidup bertarung dengan diri kita sendiri. Setiap hari apakah benda baru yang dah kita berjaya buat dan perbaiki.." -E

No hard feeling..Didik diri bersangka baik dengan Tuhan selalu.Tak perlu fikir yang negative2..Apatah lagi fikir buruk orang.sebab itu semua merugikan masa kita didunia..sedangkan persiapan untuk akhirat banyak lagi kurang..

Hadiah terindah setelah dapat rumah baru.. Semuanya berubah sekelip mata setelah suami dah pandai mengorat bini haha

Alhamdulillah Dia yang selalu memahami.. Allah itu menduga seseorang adalah untuk dekatnya..bila sudah dekat..apapun lintasan hati kita kalau terbaik menurutNya pasti DIA AKAN BANTU CARI JALAN DAN BERIKAN..BAIKNYA ALLAH..TERIMA KASIH SAHABAT..
kesayangan hati..Pandang saja anak anak..keringat dan air mata kesepian tanpa mereka 4tahun sekelip mata Allah ganti.. Allah..


Baru masuk rumah baru.. tiba tiba dah anak dua huhu rasa macam mimpi..
bye bye rumah lama yang banyak sejarah kelam..huhu

Lelaki paling luarbiasa yang sentiasa disisi.. juga Allah buat seekelip mata berubah setelah sekian lama tsunami hati..



kerja kerja blog masih diteruskan =D walupun dah jadi mak orang kesini kesana..

Orang yang kesepian di butik DIY sendiri dulu sekarang... satu satu dah terwujud..cuma hati bimbang..masih banyak belum berkhidmat dengan Tuhan..
Wartawan2 ntah dari mana datang singgah butik bila kata dengar ada Launching.. Memang kerja siapa lagi kalau bukan..
Ini Kerja Tuhan... (tiada yang kebetulan..atau disengajakan..)

Gambar sekadar hiasan..(Masa Majlis kesyukuran anak keduaku baru lahir)
Sahabat sahabat terbaik semuaku... Kalian yang sedang baca ini.. kalian tahulah siapa kalian.. Yang di Indonesia atau Malaysia... Doa ku untuk kalian... selalu ada.. Kalian juga paling hebat dihati saya..walaupun kita jauh..Mudahan connection roh selalu dekat. Membuat kita selalu kuat dan saling mengingatkan.. dan tak rugi juga kalau kita sama sama berkongsi kawan..

ya.

 TUHAN.


















*TQ baca.
 Semoga ada manfaatnya,yang baik dari Tuhan.. 
yang terkurang kasitahu nanti saya perbaiki lagi..💗 -E

InsyaAllah..SOON.... TUTORIAL MASK BY ERRA KYRA



10 comments:

Izyan Balqis said...

Semoga sentiasa dirahmati Allah SWT

umminani said...

lawanya erra.. butik kat mana yer

Huda Halid said...

nukilan yang indah. semoga Tuhan sentiasa ada di dalam hati kita

Permatabiru said...

gud luck dear

Fiza Aizzawa said...

wah.. dah berjaya ada butik sendiri lagi... semoga lebih sukses yer

Ai said...

Kat mana butik tu?

Ardini Humaira said...

Bestnyaaa tengok siap ada butik sendiri 🤩

Mona bizkomm said...

Tabarakallah great blog, I always love the write and work of this mompreneur, ur best ikhtiyar will soon make Allah make the dream of tamaddun generations happen.


Allah loves you, Allah takes care of you.💝💝💝💝

Nadia Johari said...

Dri sorg sekrg dh beramai kan. Dh berjaya erra

Marina Bashah said...

Alhamdulillah. Semoga perniagaan erra terus maju