Dec 20, 2020

GILA GILA ZAMAN SEKOLAH DULU.BETUL GILA! -ERRA KYRA

 



Ya !


 GILA BEST!


Siapa sangka budak kaca mata dulu,sekarang dah besar dah jadi mak orang..

Dah ada keluarga sendiri.

Sesuatu yang sangat luarbiasa perjalanan hidup yang Tuhan hadiahkan..


tapi..

belum puas lagi.


apa nya??


iya, diri sendiri..

belum banyak manfaat dan belum baiki diri sepenuhnya..

takpe..

Yang penting harini lebih baik sedikit dari semalam kita kan..


hm..

cakap pasal zaman sekolah


banyak hal yang tak terlupakan.

Cakap lah ape..semua dah rasa.. cuci longkang kali? jaga kambing? kena cubit dngan cikgu kat perut?tarik telinga? haha sebab pindah sekolah je dah lebih 8buah..macam macam hal la..='D


Uniknya cara Tuhan pada guwe,

ditengah happy2 gila nya guwe dah serasi dengan sesebuah sekolah..

Hujung hujung nya guwe kena pindah merantau sesuai keadaan Ayah, harapan umey..


huhu sampai setiap kali pindah sekolah.. saya akan nasihatkan diri saya sendiri.

(acah2 bagi motivasi pada diri)


"Takpe kau tak suka sekolah sini.. tau lah kau suka sekolah yang lama.. sabar.. biasanya bila dah terbiasa dengan suasana nanti bahagia tu Tuhan akan kasi.. kau pasti nanti happy..dah jangan sdih dah.." bisik pujuk Erra pada Erra sendiri =P


teruslah berlari2 anak sambil riang lenggang lagi haha

(DAN..MENJADI KENYATAAN.. YANG TAK SUKA2 TULAH..AKHIRNYA AKU JATUH HATI..

PASTI BERAKHIR DENGAN SAYANG TAK BERBELAH BAGI..)

dulu, tak nakal mana.. tapi tipulah kalau kata tak nakal juga 

haha camne tu..


biasanya kalau nakal2 sangat nanti Allah sendiri yang akan campur tangan menghukum gwe

nak nakal je sikit,

terus besok nya terpijak taik lembu

nak nakal je sikit,

besok nya kena perli dengan cikgu.

nak nakal je sikit,

Terus tertinggal van sekolah 

macam macam hal lah


Intinya semuanya sebab Allah sayang kita,

Allah tegur direct kat dunia..

cara ujian masa kecil cara kecil lah..

dah besar lain pula ragam ujiannya..

yang pasti ujian apapun yang dilalui harus dengan hati yang happy dan bersyukur..

semuanya

"Alhamdulillah.."

Apasal happy pulak dengan ujian??

Tanda.. Masih ada perhatian dari Tuhan pada kita..


kalau Tuhan kasi best jee.. sampai lalai lupa Tuhan... 

makin jauh dari Tuhan,tapi tiada ujian,tiada pula masalah haa tu yang kena paling risau tu..

 "Adakah saya buat salah tapi Allah tak tegur lagi..?"


*ok dah. Dah  dah la tu ceramah nye Erra.. Sini cepat sambung nak story ape sebenarnya ekau nih 😂


Geng Whatsapp

 ITS 1991 



Aku tak sampai hati nak zoom muka ain lah ni kene crop dgn media whatsapp. So gigih lah aku cari yg full haha. Semuanya bermula dengan.. 

Ain lah 
"Salam semua.. 

Salam rindu semua, buat kawan2 paling awal sejak darjah 6 (dua2 jan,erra,sob,syila,ainin), form1 rumah ibu fauziah (birasku ain,iparku zura,esyah dll), sahabat kisah tentang bulan (labuan 5 ketoi), form2 sehinggalah 18tahun banyak diutara kedah & penang, terlalu ramai nak disebutkan, ada yg ada dalam ni, ada yg takde. Tak lupa juga yg tak pernah seasrama, tetap ku kenal insyaAllah kekalkan silaturrahim ya ❤️❤️" 

mesej dia panjang lebar memula kan kalam(foto kiri) 


Lantas semua menyambut semula perkenalan ntah keberapa kali, 

Selfie sekali. 

Semua mulai rancak throwback dgn perkenalan diri 

Yang aku nak cerita disini bukan nya whatsapp yang meriah 4hari 4malam ini.. 


Tapi tentang kualitas persahabatan.. 


Sampai ada yang jadi kakak ipar, jadi isteri kepada sahabat abang guwe

Jadi sepupu mendatang


Jadi makcik mendatang


Dan berbagai lagi 'tiba - tiba' yang berlaku dikalangan geng1991 ini. 

(foto kanan) 2010 sah jadi kakak ipar, 

Sahabat dari sekolah di pahang


Ya kita walupun sekolah di berbagai daerah. Tapi acara tahunan lah yang selalu mempertemukan.. Acara maulid kah, acara wedding besar-besaran kah, acara tahun baru kah.. Pasti setiap daerah turun.. Samaada sekadar menjadi penonton atau ikut partisipasi untuk mengisi acara, dengan pelbagai pertandingan dan perlumbaan yang disediakan.. 


Indah nya waktu itu.. 

Tiada yang berpisah hati atau jasmani.. 


Bila bila masa jumpa, dan bercerita


Sekarang dunia jauh berbeda


Kita dihadapkam dengan 'dunia sebenar' 


Yang ada hanya doa diantara kita walau tidak kurang dengan masing masing sudah berbeza pemahaman, InsyaAllah yang penting masih akan selalu seiman.. 




Waktu darjah 4,5 Sahabat terbaik Erra adalah beliau(foto paling kanan) 

Tapi sekali lagi, terpisahkan oleh kemahuan orang tua aku ikut Ayah pindah pahang.. 


Itu bukanlah penghalang untuk kami berbalas surat.. 

Terlalu bnyak cerita indah dimasa kecil. 

Salah satu nya dapat menyakat2 orang

Mar(paling kiri) berceloteh panjang di group antara pemeriah nya.. Sampailah satu tahap.. Aku terluah, 

"mar.. Aku nak confess sesuatu ngan kau.. Aku rasa beedosa selama ni dengan kau.. Sebab......" 



Sambung..














________________________________________________________________________________



*Terima Kasih telah mengikuti blog sederhana ini,semoga setiap penulisan yang baik dapat manfaat dalam hidup sahabat sahabat, yang buruk dijadikan pengajaran dan iktibar untuk kedepan, dan jangan lupa ingatkan! nanti saya cuba diperbaiki lagi..Sesungguhnya yang baik datangnya dari Allah, yang buruk dari kelemhan diri saya sendiri..maaf zhir batin. TQ dah baca!^^









2 comments:

Nadia Johari said...

Memg zaman gila2 ni

Sue Izza said...

oooo nakal rupanya mbak erra ni hahhahaha